Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning"Trafikregler" i löpspåret...
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror på tanken att det är vänsterkant där det kan anses kunna komma större fordon. Bör innebära att man håller det på cykelväg, likt bilväg. Logiken i varför det är så kan ifrågasättas.

Är man på områden där löpare eller gångare är enda mötesmomenten

Tror nog att anpassningsförmåga och smidighet är de bästa reglerna för cykel/gångbanor stigar och obanat. Där kan det aldrig vara hugget i sten hur man ska göra. Då dessa stråk inte är gjorda utifrån ett strikt regelverk utan kan se ur som Bofinken.
Och s

Jag har inga regler, jag springer där det finns plats. Något annat fungerar inte på Norrmälarstrand eller längs Årstaviken.
Vi har nog med regler i samhället ändå IMHO.

@Jan-Erik Ramström
Nja, om det är någon som maxar på en löpslinga som det funnits dåligt med ekonomi att frambringa. Då kanske det är smalt löpspår?
Att inte veta vad som är höger och vänster kan skapa onödiga och icke önskvärda krockar som tom kan vara

Jag håller med Peter P, antagligen för att springer på samma ställe runt Årstaviken och Riddarfjärden. Ibland när folk promenerar 3-4 pers på bredden (gärna med några barnvagnar också) över gångbanan försöker jag med "löpare kommer". Ibland funkar det men

Jag springer ofta på Södermalm och har slutat förvänta mig att jag ska kunna springa där utan att veja. Folk flyttar inte på sig särskilt ofta när jag kommer springande, det känns som om jag får "skylla mig själv" som förflyttar mig i en högre hastighet ä

För att krångla till det, sprang på en grusbilväg igår, på vänsterkanten, då mötte jag en löpare med barnvagn på sin höger, tja vart ska dom springa?
Höger eller vänster sida? Är barnvagnen ett fordon?

En sak är klar, springer man med en löparvagn vill m

Barnvagn är inte ett fordon så de ska springa på vänster sida.

Man kan krångla till det med regler om man vill. Att älga fram utan hänsyn tror jag ingen gillar.

Spring och visa hänsyn till andra.

😉

Springer jag ensam håller jag höger i löpspåret, springer jag med hunden håller jag mig på vänster kant, och i "mina " spår där jag springer ska det inte vara några cyklar, de har egna. Ute på gc -vägarna ja där håller jag vänster, särskilt med hunden. El