Quote from Funbeat user on 7 October 2011, 11:55Anders L; det tog mig bara ett par veckor - och det utan monotona blip i örat 🙂
Anders L; det tog mig bara ett par veckor - och det utan monotona blip i örat 🙂
Quote from Funbeat user on 7 October 2011, 11:57Mycket Death Metal brukar ligga på 180-210 BPM.
Det är mycket roligare att hålla takten med dubbelkaggar än med mentometer eller fotpod.
Mycket Death Metal brukar ligga på 180-210 BPM.
Det är mycket roligare att hålla takten med dubbelkaggar än med mentometer eller fotpod.
Quote from Funbeat user on 7 October 2011, 12:25AT: Jag lärde också in väldigt snabbt men det är när man är trött och ofokuserad som återfallen kommer. Fick t.ex. ett kortvarigt återfall under ett långpass ungefär ett år senare, vilket resulterade i en vadmuskelbristning, ett avbrutet pass samt två vec
AT: Jag lärde också in väldigt snabbt men det är när man är trött och ofokuserad som återfallen kommer. Fick t.ex. ett kortvarigt återfall under ett långpass ungefär ett år senare, vilket resulterade i en vadmuskelbristning, ett avbrutet pass samt två vec
Quote from Elias Engqvist on 7 October 2011, 15:24Min kropp är inställd på 83 (dvs 166) - jag har aldrig försökt ändra på det men då jag har haft fotpoden på och kollar efteråt så är det oftast 83 (om det inte varit snabba intervaller eller så)
Min kropp är inställd på 83 (dvs 166) - jag har aldrig försökt ändra på det men då jag har haft fotpoden på och kollar efteråt så är det oftast 83 (om det inte varit snabba intervaller eller så)
Quote from Funbeat user on 7 October 2011, 16:07Vad är fördelen med att hålla 180?
Det måste väl skilja mellan individer vad som är bäst!? Eller?
Har ni ALLTID samma bpm, oavsett hur ni springer (långpass, tävling, tempo mm)
Hmm.... har aldrig funderat över min stegfrekvens, men tvivlar på att jag
Vad är fördelen med att hålla 180?
Det måste väl skilja mellan individer vad som är bäst!? Eller?
Har ni ALLTID samma bpm, oavsett hur ni springer (långpass, tävling, tempo mm)
Hmm.... har aldrig funderat över min stegfrekvens, men tvivlar på att jag
Quote from Funbeat user on 7 October 2011, 16:25180bpm kommer väl från nån som sett att eliten håller så hög kadens och då tycker att det vore bra för alla eller nått.
Jag föredrar att hålla den kadens min kropp gillar, och hellre tänka på andra saker som att inte sätta i foten framför mig, inte säcka
180bpm kommer väl från nån som sett att eliten håller så hög kadens och då tycker att det vore bra för alla eller nått.
Jag föredrar att hålla den kadens min kropp gillar, och hellre tänka på andra saker som att inte sätta i foten framför mig, inte säcka
Quote from Funbeat user on 7 October 2011, 16:54"Vad är fördelen med att hålla 180?"
Testa följande:
1. Stå still med vikten på främre delen av foten - studsa sedan försiktigt upp och ner.
2. Testa att göra samma sak (studsa lika högt) men bara hälften så snabbt.
2. Gör samma sak men dubbelt så fort
"Vad är fördelen med att hålla 180?"
Testa följande:
1. Stå still med vikten på främre delen av foten - studsa sedan försiktigt upp och ner.
2. Testa att göra samma sak (studsa lika högt) men bara hälften så snabbt.
2. Gör samma sak men dubbelt så fort
Quote from Håkan Öhling on 7 October 2011, 17:31Egentligen handlar en ökad stegfrekvens om att undvika en alltför tung landning.
Vi accelereras ju konstant av ca 10m/ss. Typ. Det innebär att om man springer, dvs ibland inte har någon kroppsdel i marken, så dras man mot marken. Om det skulle vara två
Egentligen handlar en ökad stegfrekvens om att undvika en alltför tung landning.
Vi accelereras ju konstant av ca 10m/ss. Typ. Det innebär att om man springer, dvs ibland inte har någon kroppsdel i marken, så dras man mot marken. Om det skulle vara två
Quote from Funbeat user on 7 October 2011, 19:07Varför ska man ha med sig en mentometer? Är det inte bättre med en metronom?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mentometer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metronom
Varför ska man ha med sig en mentometer? Är det inte bättre med en metronom?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mentometer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metronom
Quote from Funbeat user on 7 October 2011, 20:13Såvitt jag förstått är siffran 180 egentligen ett medel, och att de flesta elitlöpare rör sig i ett spann mellan 170-190.
Att alla ska springa exakt 180 tror jag är ett missförstånd som har blivit en vandringssägen. Att alla oavsett benlängd idealt skull
Såvitt jag förstått är siffran 180 egentligen ett medel, och att de flesta elitlöpare rör sig i ett spann mellan 170-190.
Att alla ska springa exakt 180 tror jag är ett missförstånd som har blivit en vandringssägen. Att alla oavsett benlängd idealt skull