Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Anna Panna och Annica J: Word.

Det har väl en hel del att göra med vilken löpstil man har och eftersträvar. Genom att ligga på hög kadens tvingas man sätta ner fot precis framför eller under kroppen istället för det typiska "jag springer som jag går stilen" som en del har.

Såg nå stu

Ah, ok, då förstår jag lite mer vad ni strävar efter. Ska nog testa att räkna och se vilken frekvens jag har. Dock inte på tjurruset i morgon... 😉

@Lars: word?

Word = "bra sagt" eller "jag håller med".

Själv har jag aldrig räknat antalet steg. Men jag tror dock på vad T Wolffram skrev ovan att det minskar stötarna i benen. Har haft problem i många år med vaderna och ifjol gick jag medvetet in för att öka steg

Springer jag barfota har jag inga problem med att hålla 180 steg/min i samma fart som med skor på. Det blir så per automatik har jag märkt.

I övrigt håller jag med Annica och Anna Panna - man springer med det antal steg/min som känns OK för stunden.

Ja

Ideala kadensen måste givetvis variera mellan olika individer beroende på storlek och tyngd. En älg springer med en helt annan kadens än ett rådjur trots att de är relativt likadana djur. Orsaken är att älgen är mycket större och tyngre. På samma sätt var

Nu antar jag att denna tråd handlar om individen människa och inte elefant eller spindel som har lite andra förutsättningar. Naturligtvis är frekvensen en smula individuell med att sträva efter ca 180 skulle jag nog våga påstå stämmer mycket bättre än for

Det jag ville påpeka är att 180 bpm också bara är ett cirkavärde som skiljer sig åt om löparens vikt är ca 90 kg eller 55 kg.

@Krister;
Nu har jag verkligen tänkt så att det knakat,
men förstår fortfarande inte vad vikten har att göra med hur snabbt du rör benen..? Maxpulsresonemang är helt oväsentligt. Jag är nyfiken på varför en 90 kg man skulle ha så mycket svårare att löpträ

"Dessutom kanske ännu viktigare för någon som väger 100 pannor att landa på ett riktigt sätt (rätt frekvens) eftersom belastning på leder ökar väldigt mycket med vikten"

Är det bara jag som tycker att det där är svårt att förstå, när man samtidigt menar