Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

spring med tunnare skor 😉

Jajaja, jag SKA!! Nån gång...

😉

Sylvia.
Håll dig till barfota när du så vill och använd bekväma skor när du känner för detta.

Drar mig till minnes 50-talet.
På skolan fanns en kille med väldigt korta ben. De gick dock som trumpinnar.
Jag var/är normallång med normallånga ben.

Han

En lång pendel svänger långsammare än en kort. Benlängd borde rimligtvis vara en avgörande faktor. Det är jobbigare att föra fram ett långt ben snabbt än ett kort.

Vikt som sådan tror jag inte är någon avgörande faktor däremot, men vikt och benlängd lär

Var det inte nånting i det där, vikt och längd-relationen alltså, som gjorde det så osannolikt att Bolt (stor, lång, tung) skulle vara så snabb?

Jag tycker mig minnas en debatt om det där, där de kom fram till att han är ovanlig för att han är så stor.

Det är Mama Bolts yamsgröt som gör honom snabb, enligt egen utsago.

"Han och jag var hyfsade på 400 meter. Han ca. 56 - jag 51 eller så.
Om jag tog hälften så många steg som han så slog han mig. Knappt.
Hans stegfrekvens var bra över 200."

Om din poäng är att din polare hade hög stegfrekvens så är det inte så konstigt

Torbjörn:

"det är så mycket roligare att springa - speciellt i skogen där man inte kan sätta ner hela vikten på stenar och rötter."

Kan inte annat än hålla med om det. Av den anledningen tyckte jag att Lidingöloppet var de roligaste 30 km jag nånsin har

För att illustrera det hela.

BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=7b701abad3a645999cb0c64f48812803.jpg&Size=

BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=bc0fc25c1d234602a29e8eb66844eda6.jpg&Size=

EDIT la till bild

Det har gjorts en del forskning om samband mellan längd och stegfrekvens, men man har inte kunnat se något sådant samband annat än i sprint. I sprint når man det läget att benet når sin maximala utsträckning bakåt och steget avslutas av det. Det händer t