Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

"Tyvärr är det lättare att skjuta ifrån för mycket ju långsammare man springer. Då sjunker stegfrekvensen."

Det intressanta är väl om farten sjunker, eller uthålligheten om det är en längre distans.

Uthålligheten sjunker med lägre stegfrekvens eftersom man jobbar mer uppåt än framåt.

"man jobbar mer uppåt än framåt"

Nej. Man jobbar mer uppåt än en som gör det mindre, men det kan vara värt det om man minskar andra förluster. Är det något du vet genom mätning eller är det teorier?

Det beror också lite på hur man springer. Man kan ha ett flackt steg med lägre stegfrekvens om man har väldigt kort flygfas, väldigt nära gång, men det är ganska ovanligt. Den negativa effekten av det är att man bromsar mer i varje steg, men det kan nog h

Fredrik, det kan förstås vara värt det om man minskar andra förluster. Det är väl därför man inte ser 220 i stegfrekvens vid motionärsfart. Om man forcerar en hög stegfrekvens så får man ett spänt löpsteg och det är inte effektivt. Det ska åstadkommas gen

Jo, naturligtvis, men det blir lite missvisande om man säger att man säger att jobbar mer uppåt än framåt med än lägre frekvens och därmed antyder att man inte gör det med en högre. Man gör det bara i lägre grad.

Det är, som så ofta, ett optimeringsprobl

Vad ni kan.
Men hur många fattar vad ni skriver?

Andra exempel:
1. I ett längre lopp så blir steget kortare och kortare för oss dödliga åtminstone. Det har med trötthet, seghet, stelhet att göra. Mänskligt.

2. I längre lopp så är vi många som tycker d

Inspirerad av tråden har jag nu lagt in "metronompipen" mellan mina låtar i spotify. Men jag hade hellre haft musik .. men inte dödsmetall (H)

Har ni tips? 180-190bpm
Söker man på Spotify lyckas man få fram skivan "Run Babu Run" med låtar med höga bpm (h

Fokuserar på att försöka få till fotisättningen under kroppen. Då kommer högre kadens per automatik, åtminstone för mig.
Sedan stämmer jag av efteråt, dvs kollar vilken kadens jag haft i klockan.

”Det jag vänder mig emot är det frekventa påståendet att just 180bpm ska vara undergörande. För alla, oavsett vilken fart de springer i.”

Finns det verkligen någon som påstått det? Jag tycker tvärtom att många skrivit att stegfrekvensen kan variera och a