Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Tor. I tråden nämns 180 flitigt.
Du själv skrev att 180 är en rätt bra siffra för de flesta motionärer.

De flesta?????????????????????????????

De som experimenterar länge med stegfrekvensen brukar komma fram till att minst 180 är lagom. Det är det bästa argumentet. Ingen lag, och det finns säkert lite av självuppfyllande prognos i det. Om man tycker det verkar intressant så kan man testa. Jag ve

"Du själv skrev att 180 är en rätt bra siffra för de flesta"

Precis. Det är alltså inte så att EXAKT 180 passar ALLA människor. Men de flesta skulle troligtvis må bra av att ligga i närheten av 180.

Klas.
Jag har påstått motsatsen och gör så på nytt. Eller hur Klas.
De flesta motionärer mår bäst av att strunta i att räkna stegfrekvens.
Min åsikt.
Jag har hört motsatsen. Undviker att vara kategorisk.

Tor. De flesta är väl långt från verkligheten.

KG, om man har en så stark förutfattat mening som du har, så kan man ju inte testa på riktigt.

Jag har testat och det har jag också skrivit till dig Klas.
Jisses vad jag har testat genom livet.

Har definitivt under korta ögonblick hållit just 180 +-2,
men oftast bra mycket lägre.

Stegfrekvensen ska höjas genom att springa mer avspänt, annars är det ingen fördel. Om man från början tror att det inte går, så kommer man inte att lyckas med det.

När jag tänker efter så vet jag faktiskt ett par som har försökt på riktigt utan att lyck

Live streamad empirisk data från Chicago maraton, hoppas Ryan Hall hänger på! 🙂

http://www.nbcchicago.com/news/sports/2011-bank-of-america-chicago-marathon-.html?fullSite=y

Inspirerad av denna tråd testade jag idag (15 km) att lägga om steget något och öka stegfrekvensen. Det kändes ju riktigt bra. Jag gissar att jag kanske låg runt 150-160 förut och ökade bara till runt 180.
Jag kunde hålla ett hyftsat tempo (för mig, motio

Jag skall nog också kunna hålla 180/minut efter rehabiliteringen.
Plus njuta av det + ännu högre stegfrekvens.
Tyvärr bara på korta sträckor.

Gammal beprövad kunskap ( ej okunskap Klas ) gav vid handen att ett lågt steg med minimum av lyft uppåt var m