Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Ja, det stämmer nog. De enda gånger jag är uppe över 180 är då jag springer riktigt snabba intervaller!

(Edit: Oj, nu låg jag en sida efter...)

Istället för att räkna kan man ha en fotpod och få det räknat åt en!

Jag räknade mina steg under ett barfotapass igår och kom till 46 högersteg per 30 sek, vilket skulle motsvara 184 steg/min. Konstigt nog var det ungefär detsamma oavsett om jag sprang i halvåttatempo eller halvsextempo. Kan det stämma?

Kul att veta iaf.

"Kan det stämma?"

Visst kan det stämma. Det är betydligt lättare att få upp frekvensen när man är barfota eftersom man inte gärna vill ta långa kliv med tung hällandning med bara fötter.

"Vad ni kan.
Men hur många fattar vad ni skriver?"

Ja, nu innehåller ju tråden allt från bilder och enkla förklaringar till mer djuplodande teorier och referenser till rutinerade tränare, så jag tippar på att alla utom en fattar 🙂

Det är ännu lättare att få upp stegfrekvensen om underlaget är mindre snällt. Det gör för ont.

Med lätt hälisättning däremot är det väl mindre vanligt.

Kul och informativ tråd med mycket kunskap. Även jag ökade frekvensen för några år sedan med ett tycker jag positivt resultat och fortsatt skadefrihet.

Mitt bidrag till teoribildningen i området är två:

1. Inom cykling är det också vedertaget att högre

Jag håller inte med om att det forskas mer på eliten. Snarare tvärtom är mitt intryck. Det är lättare att få motionärer (ofta studenter) att ställa upp på experiment. Men det forskas väldigt lite om löpteknik över huvud taget, och framför allt utan teorib

Tor, sorry om jag var otydlig, men det jag funderade över var om det var rimligt att ha samma stegfrkevens i lågt tempo, halvåttatempo t ex, som i lite högre, som halvsextempo. Jag räknade i båda och kom fram till samma siffra.

Ja Sylvia, det är rimligt. Stegfrekvensen har ingenting med tempot att göra.