Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

I den här filmen med Haile ligger han kring 180 i de flesta jogging-sekvenserna, på 170 i en, och han har 225 i spurtstriden efter en knapp minut.

Stegfrekvensen ökar naturligt med hastigheten därför att tiden

"Vad har sprint med långdistanslöpning att göra? Det är ju två helt olika löpsteg/tekniker?"

Ja, men varför tro att en som springer långt i 7-minuters tempo och en som springer i 4.30-tempo ska ha samma "teknik"? Eller kadens och steglängd.

Tack Fredrik, du sätter ord på det jag tänkte också.

Fredrik, själv håller jag samma frekvens(180) i 4,00 tempo som i 6,00 tempo. (springer inte snabbare eller långsammre än så) Tror många motionärer ligger i det spannet. Som det beskrivs i tråden tror jag skillnaden i frekvens hos oss dödliga motionärer bö

Jag förstår inte resonemanget. Man ska hålla samma frekvens, oavsett om man så springer dubbelt så snabbt. Men vid någon magisk gräns någonstans ska plötsligt min stegfrekvens ökas, eller minskas, med farten? För att man när man sprintar ska ha en högre s

Jag har alltid tyckt att det är onödigt att hålla på med att mäta allting, mäta stegfrekvens, puls, luftfuktighet, med mera, kroppen lär sig med tiden att göra det rätta. Jag har alltid strävat efter att springa naturligt och avslappnat, men efter en del

He, Conny, du blir nog aldrig nån forskare. Du mäter 1 min då du springer, får det till att du springer m frekvensen 180 och sen använder du det som bevis för att du inte springer med 180 i frekvens i vanliga fall???

Fredrik: det är inte konstigt att ma

Men vad är det då som ändras? Skillnaden mellan tex 4 och 6-tempo är ganska stor tycker jag.
Man ska:
Landa under kroppen
Ha samma kadens
Inte skjuta ifrån, vilket borde omöjliggöra en längre flygfas framåt

Jag förstår inte.

Kristina.
Bråka inte med Mats Persson.
Enligt han är jag den ende som inte fattar.

Då är vi tre för jag har inte heller förstått vari det magiska ligger.

För mig, som tänker på löpsteget som något flexibelt som kan anpassas till rådande underlag, vad man har på fötterna, vad man hade tänkt göra etc, låter 180bpm som magi.