Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

"Men vad är det då som ändras?"

Du lutar dig mer framåt.

"Då är vi tre för jag har inte heller förstått vari det magiska ligger."

Det är mycket snack om "magi". Det finns inte något magiskt med en stegfrekvens på 180. Ni kan släppa det magiska.

Ingen magi, bara fysik. En fjäderbelastad vikt har en given resonansfrekvens som beror på viktens massa och fjäderns kraft.

Känguruer & människor har en massa samt frädrande muskler & senor och därmed finns det även en viss bestämd resonansfrekvens i vå

Det där lät som en kvasifysikalisk förklaring. Det är nog ingen skillnad på stället och att faktiskt springa framåt. Vi som inte tycker att det är ansträngande att springa i ~165 bpm kommer inte tycka att det är det om vi gör det på stället heller. Grunda

Jjag hade aldrig tidigare reflekterat över vilken frekvens jag sprang med men efter att under sommaren läst flera gånger att det kan vara bra att hålla en frekvens i trakten kring 180 så provade jag. Gjorde en spellista med musik mellan 88 och 91 bpm som

FJ: Löpsteget är för komplext för att stoppa in i en stringent modell. Men det är och förblir en massa som ska studsa upp & ner via en hävstångsmekanism som inte är stum. Alltså en vikt & en fjäder.

Som Clas skrev ovan går det åt väldigt lite energi åt s

Jodå. Och gått tillbaka till att springa på det sätt som känns naturligt.

Jag har tidigare inte fattat varför jag tycker att det känns så mycket lättare att springa distans barfota (har alltid trott att bara beror på avsaknad av tunga skor), men när jag började fundera på antal steg/min efter denna trådens skapande, så förstår

Vader och hälsenor får jobba lite mer än vanligt, även baksidan jobbar mer. Så var det för min del i alla fall. Bäst som vanligt är att börja lite lätt för att sedan öka, precis som med tex barfotalöpning.

Förutom all fördelar som nämnts innan med hög

"Stegfrekvensen ökar naturligt med hastigheten därför att tiden som foten är i marken blir kortare ju högre hastighet man har, och därmed tar steget kortare tid."

Tack för det Klas!

När jag springer i 6-tempo har jag 180 - i 5-tempo har jag 192. På plan

Ryan Halls löpteknik i slowmotion, riktigt schysst! Så vill jag också springa....visar lite andra stilar också

http://www.runnersworld.com/video/1,8052,s6-5-0-1,00.html?bcpid=780508499001&bclid=1126074425&bctid=44300565001