Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 08:13Funkar det inte med en vanlig stegräknare?
Funkar det inte med en vanlig stegräknare?
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 08:18KS: Jag skrev inte "180 bpm" utan "180 +/- ett litet ental bpm". Jag är liksom du inte heller mycket för magiska "quick fixar" lr "sanningar" som besvarar alla frågor lr löser alla problem. Däremot tror jag att de flesta normalbyggda människor hamnar rätt
KS: Jag skrev inte "180 bpm" utan "180 +/- ett litet ental bpm". Jag är liksom du inte heller mycket för magiska "quick fixar" lr "sanningar" som besvarar alla frågor lr löser alla problem. Däremot tror jag att de flesta normalbyggda människor hamnar rätt
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 08:37"Vi luras lätt pga att alla elitlöpare väger runt 60 kg. Finns inget som säger att en 95 kg:s löpare bör ha samma kadens."
Som du skriver så är ju eliten på långdistanslöpning oftast väldigt lätta. Däremot kan man titta på världens bästa tiokampare som o
"Vi luras lätt pga att alla elitlöpare väger runt 60 kg. Finns inget som säger att en 95 kg:s löpare bör ha samma kadens."
Som du skriver så är ju eliten på långdistanslöpning oftast väldigt lätta. Däremot kan man titta på världens bästa tiokampare som o
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 10:48"When Bolt established the current 100-meter world record in the 2009 world championships, running it in 9.58 seconds, he did so by moving his legs at virtually the same pace as his competitors. In fact, if you or I were to compete against Bolt, our legs
"When Bolt established the current 100-meter world record in the 2009 world championships, running it in 9.58 seconds, he did so by moving his legs at virtually the same pace as his competitors. In fact, if you or I were to compete against Bolt, our legs
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 18:29Kristina, jag har inte skrivit att stegfrekvensen inte _ska_ öka. Den får gärna öka. Normalt är skillnaden inte stor vid långsam löpning, så det finns heller ingen anledning till oro om den inte ökar. (Det finns ingen kunskap om när den "ska" öka.)
Fredr
Kristina, jag har inte skrivit att stegfrekvensen inte _ska_ öka. Den får gärna öka. Normalt är skillnaden inte stor vid långsam löpning, så det finns heller ingen anledning till oro om den inte ökar. (Det finns ingen kunskap om när den "ska" öka.)
Fredr
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 19:27Nej Klas, jag såg att du inte skrev det. 🙂
Nej Klas, jag såg att du inte skrev det. 🙂
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 20:00Jenny, en Garmin Forerunner 305 med fotpod kan mäta din stegfrekvens. Det är ett jättebra sätt att kolla. Jag håller med om att det är bökigt att räkna och dessutom blir det inte riktigt rättvisande för man tenderar att höja frekvensen när man räknar.
Ha
Jenny, en Garmin Forerunner 305 med fotpod kan mäta din stegfrekvens. Det är ett jättebra sätt att kolla. Jag håller med om att det är bökigt att räkna och dessutom blir det inte riktigt rättvisande för man tenderar att höja frekvensen när man räknar.
Ha
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 20:05Någon om tittar på klockans kadensgivelse *medan* ni springer? Jag har hittils valt att inte ha kadensen på min display i tron att jag ska bli stressad.
Är precis is stadie att öka från 81 (snitt senaste 3 åren) till runt 90 (som kul grej). Har tittat p
Någon om tittar på klockans kadensgivelse *medan* ni springer? Jag har hittils valt att inte ha kadensen på min display i tron att jag ska bli stressad.
Är precis is stadie att öka från 81 (snitt senaste 3 åren) till runt 90 (som kul grej). Har tittat p
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 20:11Klas skrev: "Jag ser heller inget skäl att det skulle krävas mer muskelarbete med högre frekvens"
Nej, egentligen låter det ju konstigt att en högre stegfrekvens vid högre farter skulle kosta mer energi - i så fall borde det ju kosta mer energi att ligga
Klas skrev: "Jag ser heller inget skäl att det skulle krävas mer muskelarbete med högre frekvens"
Nej, egentligen låter det ju konstigt att en högre stegfrekvens vid högre farter skulle kosta mer energi - i så fall borde det ju kosta mer energi att ligga
Quote from Funbeat user on 13 October 2011, 20:58Kristina, jag håller med. Om man däremot har 225 i låg fart så känns det inte avspänt, och då drar det säkert mer energi.
Tibor, jag tycker absolut inte det känns stressande. Jag kollar ju bara när jag vill veta. Ett krux med min klocka är att ibland så
Kristina, jag håller med. Om man däremot har 225 i låg fart så känns det inte avspänt, och då drar det säkert mer energi.
Tibor, jag tycker absolut inte det känns stressande. Jag kollar ju bara när jag vill veta. Ett krux med min klocka är att ibland så