Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 10:32Nej, du behöver inget aktivt frånskjut. Det är tydligast inom pose som anser att man bara ska lyfta foten rakt upp under kroppen mot rumpan. Hastigheten regleras då med hur högt man lyfter benet. Det blir diametern på cirkelrörelsen foten gör i steget. Li
Nej, du behöver inget aktivt frånskjut. Det är tydligast inom pose som anser att man bara ska lyfta foten rakt upp under kroppen mot rumpan. Hastigheten regleras då med hur högt man lyfter benet. Det blir diametern på cirkelrörelsen foten gör i steget. Li
Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 10:32Christer: ooooops! (H)
Christer: ooooops! (H)
Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 10:41För varje fall framåt måste kroppen lyftas upp till ursprungspositionen. Om inte så kommer löpstilen att alltmer likna Monty Pythons funny walk.
Den upplyftningen kräver ett frånskjut.
För varje fall framåt måste kroppen lyftas upp till ursprungspositionen. Om inte så kommer löpstilen att alltmer likna Monty Pythons funny walk.
Den upplyftningen kräver ett frånskjut.
Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 10:45Håller med om att det är en hel del hokus-pokus och rent trams i pose och chi. Så fort man börjar prata om gratis energi eller acceleration visar man rätt tydligt att man inte vet vad man pratar om.
Det där med aktivt frånskjut handlar för mig om hur län
Håller med om att det är en hel del hokus-pokus och rent trams i pose och chi. Så fort man börjar prata om gratis energi eller acceleration visar man rätt tydligt att man inte vet vad man pratar om.
Det där med aktivt frånskjut handlar för mig om hur län
Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 11:27Håller med. Jag brukar likna det vid snabba, spänstiga steg där man varken studsar uppåt eller sjunker ner genom steget typ gubbe i uppförsbacke.
Håller med. Jag brukar likna det vid snabba, spänstiga steg där man varken studsar uppåt eller sjunker ner genom steget typ gubbe i uppförsbacke.
Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 11:38I min träningsklubb får vi träna "aktiv fotisättning". Att foten alltså inte ska vara som en död sill när den når marken. När foten däremot lyfts ska den vara avslappnad. Det är inte aktivt frånskjut vi tränar alltså.
I min träningsklubb får vi träna "aktiv fotisättning". Att foten alltså inte ska vara som en död sill när den når marken. När foten däremot lyfts ska den vara avslappnad. Det är inte aktivt frånskjut vi tränar alltså.
Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 17:55Och jag har nu, av Markus Stålbom via en av mina tränare, fått svaret att man inte bör behöva öka frekvensen mellan 4 och 6 min/km. Om man inte är extremt kort.....
Jag övar vidare och har blivit lovad en specialdrillning i konsten..... 🙂
Och jag har nu, av Markus Stålbom via en av mina tränare, fått svaret att man inte bör behöva öka frekvensen mellan 4 och 6 min/km. Om man inte är extremt kort.....
Jag övar vidare och har blivit lovad en specialdrillning i konsten..... 🙂
Quote from Håkan Öhling on 14 October 2011, 18:02Självklart måste man trycka till marken med en kraft rakt upp. Det som är intrssant är att man inte (i princip) behöver göra ett frånskjut med kraft framåt! Här missar man nog mer ju sämre man är. Man kan enkelt testa genom att springa på is eller så här
Självklart måste man trycka till marken med en kraft rakt upp. Det som är intrssant är att man inte (i princip) behöver göra ett frånskjut med kraft framåt! Här missar man nog mer ju sämre man är. Man kan enkelt testa genom att springa på is eller så här
Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 18:55Torbjörn,
Tror du tappade mig där. Tror just den formeln inte fungerar så bra här eller typ nästan inte alls.
Ska sanninen fram dräller denna tråd av påhittade fysiklagar och användningar t.o.m av den enklaste mekaniksambanden på ett ”annorlunda” sätt.A
Torbjörn,
Tror du tappade mig där. Tror just den formeln inte fungerar så bra här eller typ nästan inte alls.
Ska sanninen fram dräller denna tråd av påhittade fysiklagar och användningar t.o.m av den enklaste mekaniksambanden på ett ”annorlunda” sätt.
A
Quote from Funbeat user on 14 October 2011, 20:08Om man bara applicerar en kraft uppåt för att "hålla kroppen" och hastigheten framåt är konstant så stämmer ditt resonemang om du sprungit i vakuum. Däremot krävs en kraft för att motverka luftmotståndet. Vid låga hastigheter är denna i princip försumbar,
Om man bara applicerar en kraft uppåt för att "hålla kroppen" och hastigheten framåt är konstant så stämmer ditt resonemang om du sprungit i vakuum. Däremot krävs en kraft för att motverka luftmotståndet. Vid låga hastigheter är denna i princip försumbar,