Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Det var ju toppen att ha kadensen på klockan. Snittade 89.1 idag.

Det är en intressant känsla att ligga på 90 istället för 80. Väldigt annorlunda löpupplevelse. Även om jag tyckte mig ha en mittfotsisättning förut, så blir det liksom på ett annat sätt v

Jag vänder mig mot en sak som skrevs längre upp i tråden om gravitation.

Gravitationen kommer aldrig att skapa en kraft som drar dig framåt!

Inom pose och chi använder man gravitationen för fall frammåt .
BILD:http://pose.torontowebsitedeveloper.com/sites/default/files/pose-running200.png

Ja, gravitationen "tvingar" dig att ta ett steg där kraften är riktad snett uppåt för att inte ramla... Man ska inte tro att man slipper anstränga sig för det 🙂

Fredrik
Ja men jag gissar att det handlar om att man lutar sig framåt för att få till ett visst steg och att det då blir naturligare med en högre frekvens osv.

Däremot är det helt klart att enligt de fysiska lagarna så blir det ingen resulterande kraft f

Tomas, mha friktionen (under fotsulorna) blir det en kraft snett framåt...

Nej, man måste naturligtvis röra på benen också.

Men då krävs väl ett aktivt frånskjut?

Christer
Oavsett hur vi resonerar så kommer gravitationen aldrig att hjälpa till att dra dig framåt.

Med att säga detta så tar jag inte alls ställning till vilken löpstil som är bäst eller vilken frekvens som är bäst osv.

Edit: Detta var svar på Kristina
Edit: Jag anser inte heller det Tomas, jag bara säger hur man resonerar.

Schhhh! Så får man inte säga 🙂

(Oss emellan har jag aldrig förstått vad ett inaktivt frånskjut är. Man måste ju använda musklerna för att spring