Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Då spurtar du alltid på cykeln.

KS, CA, KGN m.fl: Bevisligen finns det många som har / har haft problem med detta / har märkt förbättringar av att ändra detta o.s.v. men ni verkar ha sluppit just dessa problem. Grattis! Men varför envisas med att detta är ett irrelevant teoretiserande b

Om ni söker musik för löpning har jag två, eller egentligen tre bra tips. 2 av dem är sidor med färdiga mixar för löpning i två olika varianter,

Steady-pace - en fast bpm exempelvis 180 bpm, finns allt från 130-140 någonstans till >180 bpm.

Intervall -

Conny, förr kunde man (som löpmotionär) inte mäta puls, lufttryck, hastighet, höjdmeter. Hade tekniken funnits så hade det gjorts i lika hög utsträckning då. Förmodligen även av dig.

Lek med tanken att det historiskt hade sett ut precis tvärtom - att det

AL: Jag ser egentligen inget i det jag sa som motsäger det du säger eller tvärt om heller. Tror vi alla kan vara överens om att man kan springa på is för man inte behöver någon kraft framåt är helt felaktigt. En ”TV-shopsmyt” som man läser lite emellanåt.

Jag tycker det är jätteintressant med teorier och ett vetenskapligt synsätt på löpning. Sen tycker jag inte det är så kul att alltid tänka när jag tränar. Att bara ut och springa är normalläget. Ibland är det dock både kul och givande att tänka mer på lö

Bilden som Fredrics visade av löparen som faller som en fura stämmer bara under acceleration. Vid löpning i konstant fart ändras inte överkoppens vinkel mot marken under steget. Då skulle man behöva vicka överkroppen fram och tillbaka och det vore varken

Jag skulle inte tycka löpteknik är intressant om det inte vore för att det har så stor betydelse för löpglädje. Man kan ju själv känna vad som är rätt, men det går inte att skilja säkert från inbillning och om man ska veta vad som är rätt så måste man kun

Tack Patrik! Jo, nog kändes det att baksidorna fick jobba massor på LL - jag hade feber i benens baksida och i vaderna på kvällen kändes det, som samtidigt som de värkte rätt bra.

Mats, som sagt så är inte barfotalöpningens syfte att öka frekvensen utan

Sylvia
Jag tycker att löptekniken är ganska nära kopplad till val av skor. I varje fall är det så för mig. Jag har gått över till att nästan bara springa med Saucony skor med mindre sk drop. Det ger mig ett bättre steg helt enkelt. Även lätta skor ger ett