Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Hur ska man söka på Google? "löpteknik enligt gammal beprövad vetenskap"? 🙂

Romanov bygger ju delvis sin teknik på forskning som gjorts av italienska forskare på 50-60-talet.....

Håkan, du skriver som svar på Torbjörns inlägg om löpsteg:

"För att förstå hur man snabbast tar sig fram kanske det är lättare att tex fundera på hur en rullskidåkare gör.
Det gäller att använda så mycket av kroppens muskler man kan för att få en kraf

Klas,
Lite skämtsamt skrivet tyckte jag själv. Eller i alla fall lite kanske ? :).
Notera att jag inte har haft ett enda kommentar om vad du skrivet. Jag tycker faktiskt att man får springa och utveckla sig som man vill. Om man gör det för att bli mindre

Håkan, du verkar inte ha förstått att fördelen med kortare steg ska ses i relation till hastigheten. Steglängden är bara en konsekvens av farten och stegfrekvensen. Gebreselassie tar inte längre steg än andra som springer i samma fart. Om någon tar längre

Klas,
Jag har förstått att vissa anser det precis som argumenten man har i cykling vilken kadens som är optimal. I båda fallen är det ju ett problem att visa kortsiktigt för om man låter en lågkadensare springa/cykla med hög kadens blir det i första läge

Håkan, jag har inget emot att du argumenterar emot orimliga resonemang. Jag håller med dig i sak i det mesta. Kanske borde ha börjat med att skriva det 😉

Erik Olsson_Jag har ju snart tränat löpning i 30 år, och sprang säkert inte med något perfekt löpsteg i början, man hörde till och med folk prata om att förlänga sitt steg för att göra bättre tider, så man förstår att det fanns nybörjare även då, det disk

Aktiv fotisättning har nämnts ett par gånger här. Jag tror inte det är bra. Musklerna i foten spänns reflexmässigt när man landar. Det är inget man behöver styra aktivt. Kom ihåg att frånskjutet bromsar löparens framfart i landningen. En onödigt spänd fot

Det finns inte jättemycket forskning i frågan, men det finns en del.

Den här artikeln visar att acceleration inte sker genom att applicera mer kraft mot marken, utan genom att ha tyngdpunkten längre fram i förhållande till foten, så att kraften riktas me

Klas, det skulle vara intressant att få höra din förklaring på skillnaden mellan ett bra 6- och respektive 4-minuters steg och hur man praktiskt sett kan förbättra sig utan att riskera skador.