Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Olle, jag håller med.

Jag håller också med Beniot om att den största komponenten i löpning är att studsa uppåt. Om man springer på stället (hastighet noll) i fyra timmar så får man rejäl marathonkänsla. Den vertikala komponenten blir dessutom värre ju h

Olle,
Känns rätt meningslöst att diskutera egentligen, men nu skall ja berätta en hemlighet.
Den enda kraft yttre som tar dig fram när du springer är friktionskraften.
Sedan kan man sparka sig i baken, tro att 180 steg är en resonans eller vad som helst.

Håkan, jag håller med Olle om att det låter märkligt när du betonar maximering av framåtdrivningen.

Det behövs inte mycket kraft framåt i frånskjutet, eftersom luftmotståndet är lågt i löpning. Den enda teknik som finns för att rikta kraften framåt är at

"Om nu någon tex tror att eliten tar små korta steg kan jag rekommendera att kolla på eliten tex på Göteborgsvarvet eller Stockholms marathon nästa år. Eliten tar JÄTTEKLIV!
Man kan även roa sig med att sätta in tex 180 steg i minuten på en elitmarathonlö

Kom på att jag undrar över en sak till: Hur kan man ta jättekliv utan ett kraftigt frånskjut? Det måste väl till en ganska lång flygfas framåt om man inte har jätteben, annars når man väl bara en benlängd? Eller hur långa kliv tar eliten egentligen?

Kristina, jag tror alla här klarar att springa lika fort som långdistanseliten gör, och vi tar då lika långa kliv som de gör. Vi orkar bara inte lika länge.

Det går till så att man accelererar steg för steg tills man har den fart man vill uppnå.

I en vi

Klas,
Egentligen vill jag inte diskutera löpteknik det jag gjorde var att ta debatten om en del fysikaliska felaktigheter, konstigheter.

Jag kom på ett annat exempel. En gepard använder nästan alla sina muskler i kroppen för att ta sig fram fort. De komm

Tack! Jag räknade lite och kom fram till att man om man exempelvis ska springa milen på 30 min med 180 bpm så krävs en steglängd på 1,85m. OM jag räknade rätt..... 🙂

Kristina, du räknade förstås helt rätt 😉

Jag ser POSE, Chi & liknande som olika sorters pedagogik för att uppnå någon form av mål. Olika saker i dessa koncept saknar i mina ögon fysikalisk relevans, som t.ex. hälkicken bara för att nämna en.

Det som tilltalade mig under min egen ganska skadefyl