Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning180 bpm
You need to log in to create posts and topics.

Anders L

Jag tror som sagt på att många skulle tjäna på en högre frekvens. jag jobbar lite på det även om det inte är jätteambitiöst.

Jag kan däremot inte ta till mig en förklaringsmodell som bryter mot fysikens lagar, där är vi olika. Det får bara mig

TN, vi är nog inte ett dugg olika. Jag gör inte heller något som jag inte tror på. Jag tror på den biomekaniska modellen med fotisättning rakt under. Lr nästan rakt under. Punkt. Resten var en väg att komma dit utan att behöva stirra rekt ner i backen på

Jag tror mer att ca 180 bpm är ett resultat av att man har en bra löpteknik än att man ska eftersträva att springa i just det tempot.

Den löptekniken får man genom att ha en välbalanserad kropp som är allroundtränad utan tydliga svagheter som är tränad

Jag höll kanske uppåt 180 bpm på distans när jag var ung o en hyfsat tränad o duktig löpare (i alla fall en bit under 4 min/km). Skulle jag försöka det nu när jag ligger på 5 min/km eller mer skulle det både kännas konstigt och vara otroligt jobbigt. Vari

Krister, det stämmer absolut inte alls att tekniken kommer av sig själv.

Det kanske stämmer om man springer väldigt mycket, särskilt om man springer tillsammans med andra som har högre stegfrekvens.

Men problemet är att väldigt många inte klarar att spr

Anders, om du läser tråden från början så får du svar på dina frågor.

Mera bränsle till brasan

The problem with 180 strides per minute: some personal data

Peter, vad ska vi dra för slutsats av det? Det är ju självklart att stegfrekvensen ökar när farten ökar. Men att tro att mätning av slumpvisa löpare skulle ge en fingervisning om hur man bör springa känns ju rätt långsökt. Jag håller iofs helt med artikel

Klas: nu svamlar du väl ändå? 😀

Att gå, springa, osv... är basfärdigheter som människosläktet har utfört i 100.000-tals år. Kan inte på något sätt jämföras med allt annat som vi utbildar oss i att göra. Undervisar djuren varandra i att springa? Varför s

Krister, jag förklarade ju varför vi skiljer oss från folk för 100 000 år sedan. De hade ingen vanföreställning om att löpning bygger på ett kraftfullt frånskjut, och de hade inga dämpande skor som tar bort känslan av stöten som kommer när man har för låg