Quote from Elias Engqvist on 14 June 2011, 10:48Genom att registrera fler punkter får man en bättre noggrannhet av gps:ens uppfattning om var DEN varit - INTE (nödvändigtvis) en bättre noggrannhet av var MAN varit!
Det verkar som om den distinktionen inte alltid görs i ovanstående diskussion?!
Genom att registrera fler punkter får man en bättre noggrannhet av gps:ens uppfattning om var DEN varit - INTE (nödvändigtvis) en bättre noggrannhet av var MAN varit!
Det verkar som om den distinktionen inte alltid görs i ovanstående diskussion?!
Quote from Funbeat user on 14 June 2011, 10:50Tack, Christer. 🙂
Edit: eller rättare sagt var DEN TROR att den varit. Nu ska jag läsa på om exakt hur en GPS fungerar för det här "bugs me". 😉
Tack, Christer. 🙂
Edit: eller rättare sagt var DEN TROR att den varit. Nu ska jag läsa på om exakt hur en GPS fungerar för det här "bugs me". 😉
Quote from Funbeat user on 14 June 2011, 11:06Ju fler datapunkter GPS:en registrerar när man rört sig väldigt långsamt eller inte alls, desto onoggrannare mäter den sträckan eftersom GPS:ens felvisning adderas till resultatet. Den tror alltså att man flyttat sig mer än vad man i verkligheten har.
Ju fler datapunkter GPS:en registrerar när man rört sig väldigt långsamt eller inte alls, desto onoggrannare mäter den sträckan eftersom GPS:ens felvisning adderas till resultatet. Den tror alltså att man flyttat sig mer än vad man i verkligheten har.
Quote from ellen olsson on 14 June 2011, 11:40Det är faktiskt fullständigt logiskt, Mikael. Kan ni sluta diskutera det här nu? 😉
Det är faktiskt fullständigt logiskt, Mikael. Kan ni sluta diskutera det här nu? 😉
Quote from Funbeat user on 14 June 2011, 11:49Hittade en sida jag tyckte var rätt så bra om hur GPS fungerar, för den intresserade:
http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/travel/gps.htm
Finns säkert mängder med andra sidor som också förklarar, men den här började jag läsa, så vill ni ha någon
Hittade en sida jag tyckte var rätt så bra om hur GPS fungerar, för den intresserade:
http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/travel/gps.htm
Finns säkert mängder med andra sidor som också förklarar, men den här började jag läsa, så vill ni ha någon
Quote from Funbeat user on 14 June 2011, 12:01I de bilder ifrån Quickroute jag har sett är det uppenbart att de gör en sådan analys som jag talar om.
Det är ju det som är poängen och vi är kanske egentligen överens. Det data som klockan ger dig med 1s-intervall är inte bättre, tvärtom. Att titta på
I de bilder ifrån Quickroute jag har sett är det uppenbart att de gör en sådan analys som jag talar om.
Det är ju det som är poängen och vi är kanske egentligen överens. Det data som klockan ger dig med 1s-intervall är inte bättre, tvärtom. Att titta på
Quote from Funbeat user on 14 June 2011, 12:05Nu blandas det friskt.
Mikale, ängden beräknas som dui påpekat flera gånger på samma sätt av GPS:en, så det spelar ingen roll om man kör med flera datapunkkter eller ej.
Christer, tror du att onoggranheten i spårets placering in verkligheten blir större
Nu blandas det friskt.
Mikale, ängden beräknas som dui påpekat flera gånger på samma sätt av GPS:en, så det spelar ingen roll om man kör med flera datapunkkter eller ej.
Christer, tror du att onoggranheten i spårets placering in verkligheten blir större
Quote from Funbeat user on 14 June 2011, 12:07"Det data som klockan ger dig med 1s-intervall är inte bättre, tvärtom. Att titta på ett sådant spår direkt är en mycket sämre approximation."
Jo, det är bättre. I den bemärkelsen att det tydligare visar var jag varit mellan de 5-9 sekunder som GPS:en an
"Det data som klockan ger dig med 1s-intervall är inte bättre, tvärtom. Att titta på ett sådant spår direkt är en mycket sämre approximation."
Jo, det är bättre. I den bemärkelsen att det tydligare visar var jag varit mellan de 5-9 sekunder som GPS:en an
Quote from ellen olsson on 14 June 2011, 12:15Magnus: Ignorerade du testet som någon här på FB gjorde där han lät GPS:en ligga still i 10 minuter? Jag tycker att det illustrerade problemet ganska tydligt. Sedan kan du analysera dina data på olika sätt men om du vill ha ett riktigt bra resultat så krä
Magnus: Ignorerade du testet som någon här på FB gjorde där han lät GPS:en ligga still i 10 minuter? Jag tycker att det illustrerade problemet ganska tydligt. Sedan kan du analysera dina data på olika sätt men om du vill ha ett riktigt bra resultat så krä
Quote from Funbeat user on 14 June 2011, 12:22Om du går i en rät linje kommer punkterna att ligga i sick-sack runt den linjen. Faktiskt hoppa lite framåt och bakåt också, pga osäkerheten i varje mätpunkt.
Det är en sämre approximation av hur du har rört dig än om man bara mäter start- och slutpunkte
Om du går i en rät linje kommer punkterna att ligga i sick-sack runt den linjen. Faktiskt hoppa lite framåt och bakåt också, pga osäkerheten i varje mätpunkt.
Det är en sämre approximation av hur du har rört dig än om man bara mäter start- och slutpunkte