Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 11:40Ja, det känns bättre (bättre tränad och lättare) om inte annat. Det är skönt att slippa en stor spridning på bakkassetten också.
Ja, det känns bättre (bättre tränad och lättare) om inte annat. Det är skönt att slippa en stor spridning på bakkassetten också.
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 11:44"Hur stor störstaklinga kan man då ha bak med en vanlig short cage ? (jag kör Campa Centaur)"
11-26 är den specad för.
Och sen beror det lite på vad du har där fram. Och om du kör på lilla eller stora fram.
Vänligen
P.
"Hur stor störstaklinga kan man då ha bak med en vanlig short cage ? (jag kör Campa Centaur)"
11-26 är den specad för.
Och sen beror det lite på vad du har där fram. Och om du kör på lilla eller stora fram.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 12:53Jag har kört med 27 på short.
Jag har kört med 27 på short.
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 13:56Har 53/39 fram men det är ju som du säger inte troligt att man vill ha 53/27 utan det är 39/27 som är den intressanta kombinationen. Jag har väl egenltligen aldrig kännt något direkt behov av lägre utväxling men 53/12 använder man ju inte så vansinnigt of
Har 53/39 fram men det är ju som du säger inte troligt att man vill ha 53/27 utan det är 39/27 som är den intressanta kombinationen. Jag har väl egenltligen aldrig kännt något direkt behov av lägre utväxling men 53/12 använder man ju inte så vansinnigt of
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 15:16Hej Thomas.
"Jag har väl egenltligen aldrig kännt något direkt behov av lägre utväxling men 53/12 använder man ju inte så vansinnigt ofta heller så 13-26 kasett kanske det får bli när jag behöver byta.
Men jag siktar ändå på starkare ben efter en vinter
Hej Thomas.
"Jag har väl egenltligen aldrig kännt något direkt behov av lägre utväxling men 53/12 använder man ju inte så vansinnigt ofta heller så 13-26 kasett kanske det får bli när jag behöver byta.
Men jag siktar ändå på starkare ben efter en vinter
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 15:33Det fokuseras mycket på lägsta och högsta utväxling. Jag kikar mer på att hitta lämplig utväxling i förhållande till min snittfart och kadens. Därför tänkte jag till min compact skaffa en 11-23 Ultegrakassett som är tätväxlad i hela spannet från 11-17 (ha
Det fokuseras mycket på lägsta och högsta utväxling. Jag kikar mer på att hitta lämplig utväxling i förhållande till min snittfart och kadens. Därför tänkte jag till min compact skaffa en 11-23 Ultegrakassett som är tätväxlad i hela spannet från 11-17 (ha
Quote from Berit Bengtson on 18 August 2010, 16:49Eftersom man har sämre aerodynamik när man trampar, än när man rullar och kryper ihop riktigt mycket, finns det en gräns när det inte lönar sig att trampa längre.
För de allra flesta går den mellan 55-65km/h, att då optimera utväxlingarna för >65km/h ver
Eftersom man har sämre aerodynamik när man trampar, än när man rullar och kryper ihop riktigt mycket, finns det en gräns när det inte lönar sig att trampa längre.
För de allra flesta går den mellan 55-65km/h, att då optimera utväxlingarna för >65km/h ver
Quote from Funbeat user on 18 August 2010, 21:17Håkan - jag ser vad din tabell säger, men jag har nu cyklat från relativ nybörjare med snitt på ca 25 till snitt ca 30 idag, och jag har *aldrig* upplevt ett förtvivlat växlande som man snabbt blir trött på 😉
Kanske kan det bero på att jag känner mig rä
Håkan - jag ser vad din tabell säger, men jag har nu cyklat från relativ nybörjare med snitt på ca 25 till snitt ca 30 idag, och jag har *aldrig* upplevt ett förtvivlat växlande som man snabbt blir trött på 😉
Kanske kan det bero på att jag känner mig rä
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 09:08"Eftersom man har sämre aerodynamik när man trampar, än när man rullar och kryper ihop riktigt mycket, finns det en gräns när det inte lönar sig att trampa längre.
För de allra flesta går den mellan 55-65km/h, att då optimera utväxlingarna för >65km/h ve
"Eftersom man har sämre aerodynamik när man trampar, än när man rullar och kryper ihop riktigt mycket, finns det en gräns när det inte lönar sig att trampa längre.
För de allra flesta går den mellan 55-65km/h, att då optimera utväxlingarna för >65km/h ve
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 09:18> Och som alltid är det bästa att lägga ihop fler parametrar.
> Då optimerar man. Dvs spara på energin och får en högre
> hastighet samtidigt, eller?Det är väl det som Håkan säger. Det lönar sig inte att trampa. Man kan komma upp i högre hastigheter uta
> Och som alltid är det bästa att lägga ihop fler parametrar.
> Då optimerar man. Dvs spara på energin och får en högre
> hastighet samtidigt, eller?
Det är väl det som Håkan säger. Det lönar sig inte att trampa. Man kan komma upp i högre hastigheter uta