Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel53/39 eller 50/34 klingor
You need to log in to create posts and topics.

"Det är väl det som Håkan säger."

Nej för mig är det inte det.

För mig säger Håkan att det inte är någon mening med att ha en utväxling som fixar hastigheter för >65Km/h, när han skriver.

"Eftersom man har sämre aerodynamik när man trampar, än när man

Håkan har nog aldrig åkt av i >65km/h pga. att han saknat högre utväxling på cykeln...

Nej han kanske rök pga sittställningen 😉 och att han inte trampade.

Nej jag har ingen aning hur eller om han har gjort det eller inte. Och det har kanske inte med saken att göra, eller?

Jag vet bara att de flesta kör om mig uppför och jag kör om många,

P . skrev.
> Jag kom som sagt upp i ca 73 km/h med ett 50/12 under VR
> och helt klart skulle jag med samma energiåtgång och ett
> 53/11 komma upp i en samma eller en högre hastighet.

Och utan att trampa OCH med en otimerad aerosittställning så hade d

Jag tycker inte heller att det är någon idé att trampa som en tok i nerförsbackarna. Varför lägga krut på att trampa hårt i 70 km/h när luftmotståndet är 4 ggr så stort som i 35 km/h. I den sub9-grupp jag åkte i var högsta uppnådda hastighet 62,6 km/h. La

> Jag kom som sagt upp i ca 73 km/h med ett 50/12 under VR

Bara så att jag förstår dig rätt.

Enligt en tabell jag har hittat, så kommer man upp i 72 km/t om man har 53/11 och 120 i kadens.

Du hade 50/12 så du måste ha haft mycket högre kadens.

Det är

Att ligga och bromsa utför i 62km/h, kan jag inte se som optimalt.

Och det är ju det jag vill få fram. Man ska inte toktrampa. Det är därför det finns växlar;)

Och jag hoppas att ni förstår att jag inte trampade när det gick i ca 70 km/h. Det är bara at

"Bara så att jag förstår dig rätt"

Nej du har inte förstått mig rätt. Se ovan.

"Enligt en tabell jag har hittat, så kommer man upp i 72 km/t om man har 53/11 och 120 i kadens."

Ja och det är därför jag bord ha haft ett 53/11 inte ett 50/12 som jag hade

> Och jag hoppas att ni förstår att jag inte trampade när det gick i ca 70 km/h. Det är bara att räkna på kadens och utväxlingen så förstår man varför.

Även med 53/11 får du toktrampa.

När du skriver att du inte trampade vid den hastigheten och du menar

Men du missar ju helt innebörden av det jag skriver. Helt, du är inte på samma banan.

Håkan skrev följande

"Eftersom man har sämre aerodynamik när man trampar, än när man rullar och kryper ihop riktigt mycket, finns det en gräns när det inte lönar sig a