Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning5km på 20 minuter
You need to log in to create posts and topics.

Jag kommer självklart berätta hur det har gått senare!

Tror att som 18-åring med lite träningsbakgrund kan du förbättra dig väldigt mycket mer än de allra flesta av oss på FB som är betydligt äldre. Allra bäst kanske om du får kontakt emd nån kompis/bekant som springer mycket eller kanske är med i en orienter

Pass 1: Uppvärm - intervaller - nedvärm
Pass 2: Uppvärm - tempo 5 km
Pass 3: Långpass 10-12 km.

Jag tycker att Löpskolan har bra träningsprogram som man antingen kan gå efter i sin helhet (så länge kroppen är med på det och det passar en) eller använda som inspiration. De har dels ett nybörjarprogram för dem som vill bli snabbare med 2 intervallpass

Det är inte omöjligt, men som flera andra har påpekat är 20 minuter en mycket bra 5K-tid för dig som tjej och junior. Det räcker för att komma bland de 10 bästa i nästan alla Vårruset-tävlingarna. Det behövs en riktig hårdsatsning för att komma dit på 3 m

Sen är väl inte vårruset kontrollmätta lopp så har man tur är det lite kortare sträcka? 🙂

Omöjligt är det väl inte, men som flera har sagt så är det nog mycket svårt att klara det på så kort tid. Mer normalt hade det nog varit om det tagit flera år att nå dit, om du idag gör femman på 26-27 minuter. Och nu får jag säkert skäll men det är smäll

Sannolikheten är betydligt större att TS avbryter skadad än att TS klarar det.

Ett sätt att kanske minska skaderisken är väl att arbeta i korta cykler...tänk en slags kortare periodisering på typ 3v.
ökad intensitet per vecka och bryt cykeln med en "rehab" vecka för att släppa/bryta belastningen på muskler och leder, den veckan kan

Ja, det framgick i ditt tidigare inlägg att du trodde det, Jonas. Det är säkert kul för trådskaparen just nu om många tror på henne, men kanske mindre roligt i maj om hon "bara" springer på säg 22-23, vilket vore bra, en stor förbättring, och ingen anledn