Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning5km på 20 minuter
You need to log in to create posts and topics.

Nej, det kan inte alla.

"man" kanske kan det, men inte "kvinna". Stor skillnad.

Jag tror det kan bli svårt redan vid 100 pannor ... även om man bara är 18 år ... och även om man är en löpartalang (men jag vet förstås inte säkert).

20min på 5 km motsvarar ungefär 41:30 på 10km. Tittar man på Tjejmilen 2013 så var det 37st som klarade av detta. 37st av typ 25 000! Om det nu vore så lätt att träna upp sig till sub 20min på 3 månader så undrar man varför alla dessa tusentals tjejer int

Fast det resonemanget bygger ju på att många av Sveriges löpande kvinnor deltar. Jag gissa att bland de 25 000 finns en väldigt, väldigt liten del av alla aktiva kvinnliga friidrottare, orienterare, bollspelare, multisportare eller skidåkare.

Det är en

För att grotta ner sig i fysiologiska mekanismer så kan ni läsa denna

http://brage.bibsys.no/hint/retrieve/1912/Eksamen-KIF350-kandidat-%20Linnea%20Lina%20Hultin.pdf

en kandidatexamen av god kvalite,
handlar dock om skidåkare på nationell nivå men ger v

Nu är konkurrensen visserligen inte mördande, men 12.08 räckte till tionde plats på årsbästalistan 2013 för 3000m F17.
(11.38 motsvarar 20 blankt på 5K)

Ur ett svenskt perspektiv är 20min en vass tid som placerar en tjej högt upp på många tävlingar. För en ung ambitiös tjej bör det vara en rimlig tid. Sub20 är ett utmanande och nåbart mål.

Klarar du det inte på vårruset så har du iaf kommit igång rejält

Emma!

Till att börja med tycker jag också att du ska se 20 min som fullt genomförbart, men inte stirra dig blind på om det lyckas till den 7 maj. Om du kommer igång med ett bra träningsupplägg och ser till att inte gå sönder så får du helt enkelt se hur

Hej, jag vill börja med att berätta att jag inte på något sätt är en träningsexpert men jag har själv gjort en liknande satsning som du. Då var målet att bli fit och att få magrutor men ett annat mål var att få bättre kondis. Jag låg runt 25 min på 5 km o