Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tar mig friheten att bryta ut fröet till en mycket intressant diskussion från en annan tråd ( http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=553067 ).

Lars Brinkhoff
--------------------

På just den sökningen hittade jag en artikel som kan vara

Intressant. Även Daniels kan ju läggas till listan över tränare som inte schemalägger mjölksyratröskel-träning i grundblocket. Sub-threshold verkar vara vad en del kallar "aerob tröskel", inte sant? Jag har tolkat detta som en fart där man undviker "Cardi

Hässelbys tränare Kent Clefberg har skrivit en intressant artikel i detta ämnet:

"Konditionsbevarande åtgärder för Nordbor"

http://www.hskfriidrott.com/NewHsk/News/ShowNews.asp?NewsId=1387

(Nedan menas med "laktattröskel" i grova slängar samma sak som OLBA och MLSS.)

Jag tycker annars Daniels är typexempel på en tränare som främst rekommenderar tröskelträning precis på laktattröskeln (T-pace). I första upplagan av hans bok, fanns inga and

Japp, jag vill också minnas att Daniels bara pratade om en tröskel (T pace / mjölksyratröskeln). Han skriver ett kapitel om M(arathon)-fart som en träningstyp, men rekommenderar den som systematisk träning i princip bara för marathon. Jag har dock för mig

Från boken "Healthy Intelligent Training", här är hur Lydiard definierade det (för en person med maxpuls 195 och vilopuls 45:

BILD:img379.imageshack.us/img379/6383/hrr.jpg

Obs HRR = Heart Rate Reserve

så tex 75%HRR = 0.75*(maxhr-vilohr)+vilohr

Magnus: Ungefär den puls jag anade, baserat på när min Cardiac Drift sätter igång. Lydiard förordade två sådana pass om runt timmen i veckan, inte sant? EDIT: och han ser ut att definiera Aerobic Threshold annorlunda än vissa som lägger AT vid marafart /

Nja, så brett menar jag inte att spektrat är. E-pace skulle snarare vara infra-subtröskel (om jag tillåts misshandla den spektrala metaforen).

Henrik: ja, två pass med 3/4-effort per vecka var nog normalt. Boken är riktigt bra, och förklarar allt på ett lättfattligt, modernt sätt. Och nej, jag har inte för mig att Lydiard pratade om junk miles, all aerobisk löpning var bra. Det berömda 100-miles

Jag tror stenhårt på subtröskelpass i uppbyggnadsperioden. Rent intuitivt har jag kört så några år just för att det känns rätt. Om jag håller mig till M-fart i början är jag inom några veckor på farter runt tröskel med samma ansträgning som jag första vec