Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Fast det SKULLE även kunna bero på att du är mjölksyrepundare. Hur många kalenderveckor under de senaste åren har din mjölksyrahalt INTE nått 4 mmol/l en enda gång?

*asg* Mjölksyrepundare - vi som kör för snabba intervaller!

Njaäe.... det tror jag inte. OK att >10mmol kan ha negativa effekter på uthålligheten, men att köra lite snabbdistanser och 5km-lopp hit & dit gör inte så mycket enligt min uppfattning. Veckorna - månaderna innan 2:58 i Växjö -06 var inte mer befriade frå

mitt upplägg under vintern kommer se ut nånting liknande detta:

70% aerobt - Riktigt lugna pass
15% fart - Ett pass per vecka i tänkt fart under SthlmM (runt 60-90 minuter)
15% styrka - Till stor del backar

Kommer köra 2 långpass per vecka (ett kring 12

Ujuj... många mil och tufft med dubbla långpass (2h + 3h) ... (H)

Min "grundträning" kommer (kanske inte så oväntat) innehålla klart färre mil (80km/v i snitt som bäst), ett långpass på ~2h/25km inte varje men förhoppningsvis oftare än varannan, och sen

Är svårt att köra på bra tempo här uppe i norr under vintrarna om man inte beger sig till nån inomhushall. Snart kommer snön, och med det försvinner det fina frånskjutet 😉

En vecka för mig blir nånting liknande detta:

Måndag:
Morn: Backträning 45-60 mi

Kan man köra för mycket aerobt då?

Lingling: Ja.

Om man avser utvecklas och prestera topprestultat på t.ex. 400 o/e 800m.

(Eller om man spelar handboll. Eller... eller... osv.)

Så till den grad att man faktiskt blir långsammare på 400m/800m eller sprinta över handbollsplanen? och nu menar jag kanske snarare andel av träningen och inte ren överträning - fast det är ju också en fråga, överträning kontra vad träningen består av.

En annan aspekt kan vara vilken typ av löpare man är. Har man massor av långsamma muskelfibrer, skulle många och långa tröskelpass vara bra aerob stimulans för dem. Har man lite mer jämn fördelning mellan snabba och långsamma fibrer, kanske lite snabbar