Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Med grundträning menar jag den period då man vill bygga en ordentlig aerob bas, alltså applicerbart på alla distanser från och med 800 meter.

Ovan länkar antyder att man gör detta bäst genom att hålla sig strax under MSS, vilket är det man kan kalla "mar

Oj, ja mitt inlägg hamnade i fel tråd. Men jag följde ju bara efter Markus...

För övrigt så kan man gratulera Henrik till ett fint lopp idag, fast det kanske ska vara i en annan tråd 🙂

Leif: Det senare går för sig i vilken tråd som helst! 😀

Hej,
Ursäkta att jag bryter in. Jag vill bara tacka alla deltagare för en mycket intressant tråd.
/Anders.

Tillbaka i rätt diskussion och nu har jag läst några ovan länkade artiklar (igen).

Lite bakgrund
Alla löpare har olika uthållighetsprofiler och olika förmår att slå/vara nära sitt pers just den dagen det är dags att utföra detta uthållighetsförbättrande

I min värld, som för närvarande inte inbegriper så mycket strukturerad löpträning i bemärkelsen slätlöpning med därtill hörande koll på jämförbara kilometertider, det medges, så känns det helt orlimligt att köra tröskelfart i strikt Daniels-mening, dvs fa

Markus, du skriver "Med 3:45-fart skulle jag kunna springa 3-4st 10km-snabbdistanser i veckan". Men detta beror ju också lite på vilken träningsvolym man har. Om du skulle köra mycket mängd och ligga över 10mil/v så skulle nog den farten slita lite för my

Markus: utan att värdera huruvida det är rätt eller fel:

Det finns ju många exempel på träning som genomförs bäst utan att vara maximal. För att stimulera rätt del av fysiologin behöver man ju lägga sig i rätt ansträgning. Det är, som du vet, inte nödvän

Mitt enda (eventuella) medhåll till de teorier som säger att man bör springa långsammare än tröskelfart skulle vara att jag redan gör det. Som jag var inne på längre upp i diskussionen har "20min tempo runs" aldrig känts intressanta för mig. Antingen får

Min tolkning är att både tröskel och sub-tröskel är bra, men vid olika tillfällen i träningscykeln. Om man försöker ligga på en ganska jämn nivå under en lång period (som Markus kanske?), är det kanske inte lika intressant.

Efter några veckors hårdträni