Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

G-man: att vända på ordningen med VO2max och fart före subtröskel var en intressant tanke. Intuitivt borde väl denna lämpa sig just för marathon eftersom farterna i princip sammanfaller, medan snabbare distanser bör tränas i omvänd ordning?

Nej, jag håller inte med. Alla gånger jag försökt göra som man skall, dvs bas, tröskel, VO2 i nämnd ordning med fokus på halvmara känner jag att jag får min topp för tidigt och den brukar infinna sig ungefär 1-2v in i VO2-fas. Sedan börjar jag få slita på

Tankevurpa; det är såklart rimligt. Subtröskel-fart ligger närmare halvmarafart än vad VO2max-fart gör. Hudson hade förordat halvmarafart för satsning mot halvmaran, 10k-fart för milloppet osv.

Jag vurpade nog eftersom jag inte glömde skilja på subtröske

🙂 Okey!

Ja, och jag menar såklart subtröskelfart som T+10-15s.

Vet inte riktigt vad jag ska klassa min "tröskelträning" som. När jag ligger på en intensitet som jag upplever vara "gränsfall till att jag drar på mig mjölksyra", då håller jag med om att det motsvarar tävlingsfart på ~1h som man brukar säga, men har ald

G-man skriver att man blir uthållig i tröskelfart av subtröskelfart, men å andra sidan tempokänslig, svårt att växla tempo under ett lopp.

Jag skulle väl påstå att man blir uthålligare i alla farter av tröskelträning, även i ett 5km-lopp märker jag skil

Mer om pulsdrift:
http://home.trainingpeaks.com/articles/cycling/aerobic-endurance-and-decoupling-by-joe-friel.aspx
(AeT ? "Ironman-fart", FTP ? tröskelfart)

Enligt http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=11033 , är tröskelfarten nära 60-minuter tävlingsfart i toppform. ELLER 30-minuter maxfart under normala träningsförhållanden. Det skulle kunna vara en anledning att man inte rekommenderar 40 minuter

Har läst artikeln och det är ju ungefär så den säger. Men då kan jag påpeka att det knappast skiljer så mycket mellan tävling & träning för min del. Gör det verkligen det för "normal-löparen" ? Orkar man verkligen hålla farten dubbelt så länge på tävling,

Doh! Diskussionen är tillbaka i fel tråd. Katt och pasta:

Henrik Hallberg (privat meddelande):
Just denna diskussion försvann lite. Tankarna huruvida marafart hör till grundträningen snarare än tröskelfart börjar bli aktuell att ta ställning till. Den D