Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAluminium eller karbon
You need to log in to create posts and topics.

Frågan om aluminium eller kolfiber:
Om konstruktören kan sitt jobb så blir kolfiber lättare än aluminium.

Hej Christer.

Ja. Att jag inte tänkte på det. Man kan ju köpa flera Wilier. Tack för det tipset, som helt gått mig förbi. Men först måste jag jobba ihop lite $.

Men åter till frågan om aluminium eller kolfiber?

"Om konstruktören kan sitt jobb så blir

> P. Eriksson, en av mina kompisar hade en Wilier. Han köpte en cykel till: en Wilier!

Det låter som om det kan vara Peder... 😉

Fredrik, jag tänkte på Magnus: har Peder också två?

Men.. vad är fördelen med en aluminiutm mot för en carbon?

Aluminium är billigare (läs: mer prisvärt) eftersom "alla" vill ha carbon f.n och efterfrågan driver upp priset.

hmz.. om "alla" skulle vilja ha det vore det tvärtom - att aluminium skulle åka upp i pris eftersom tillverkningen minskar - medan den ökar på carbon. But I get your point.. det finns inga fördelar med aluminium mot för carbon? Dvs tekniska fördelar andra

> Var efterfrågan märkbar på tillverkningsnivå skulle tillverkarna göra som först nämnt -sänka priset - sen dessutom hänga återförsäljarna om det kom fram att priserna trots det höjts.

Efterfrågan på tillverkningsnivå *är* märkbar. T.ex. har M2Racer som

En fundering som kommit då och då.. de här allra dyraste av cykelprylar.. hur många privatpersoner handlar? Hur mycket är från sponsorpengar?

Det är nästan bara privatpersoner som köper den typen av grejor(ej ramar). Motionärer med för mycket pengar som tror man köper sig snabb.

Proffsen har sponsorer som vill att deras produkter marknadsförs.

Sadeln är det enda vanligtvis som inte är sponsor