Quote from Funbeat user on 22 July 2007, 19:11Hej Jonas.
"Men.. vad är fördelen med en aluminium mot för en carbon?"
En stor fördel är att aluminiumen inte är lika, eller inte alls, känslig för "repor" som kolfibern är. Om du går omkull med en kolfiber ram, så är den att anses som "kass" då du inte
Hej Jonas.
"Men.. vad är fördelen med en aluminium mot för en carbon?"
En stor fördel är att aluminiumen inte är lika, eller inte alls, känslig för "repor" som kolfibern är. Om du går omkull med en kolfiber ram, så är den att anses som "kass" då du inte
Quote from Fredrik Närenfors on 30 July 2007, 22:29Oj oj, och jag som vurpat ordentligt med min Carbonram fyra gånger. Några repor i lacken har den också.
Undrar hur jag kan vara så tokig så jag fortsätter att cykla med en sån farlig hoj 🙂Mao. Kolfiberns känslighet för yttre åverkan är våldsamt överdr
Oj oj, och jag som vurpat ordentligt med min Carbonram fyra gånger. Några repor i lacken har den också.
Undrar hur jag kan vara så tokig så jag fortsätter att cykla med en sån farlig hoj 🙂
Mao. Kolfiberns känslighet för yttre åverkan är våldsamt överdr
Quote from Anders Wallerstedt on 31 July 2007, 09:13Aluminium är en spröd metall, dvs efter en skada som ser ofarlig ut kan det gå tvärt av. Carbon är inte så känsligt som man kan tro, många detaljer på F1-bilar och tävlingsbåtar är i carbon, och där har vi extrema slag och påfrestnigar.
Äldre ramar i "jär
Aluminium är en spröd metall, dvs efter en skada som ser ofarlig ut kan det gå tvärt av. Carbon är inte så känsligt som man kan tro, många detaljer på F1-bilar och tävlingsbåtar är i carbon, och där har vi extrema slag och påfrestnigar.
Äldre ramar i "jär
Quote from Funbeat user on 31 July 2007, 15:04Hej Per.
"Mao. Kolfiberns känslighet för yttre åverkan är våldsamt överdrivet. I många fall håller den betydligt bättre och i andra fall går den sönder"
Tycker denna kommentar från dig är osedvanligt plumpt.
Jag har åtminstone 25 år erfarenhet av kompos
Hej Per.
"Mao. Kolfiberns känslighet för yttre åverkan är våldsamt överdrivet. I många fall håller den betydligt bättre och i andra fall går den sönder"
Tycker denna kommentar från dig är osedvanligt plumpt.
Jag har åtminstone 25 år erfarenhet av kompos
Quote from Johan Fylke on 31 July 2007, 15:13finns troligen 100-tals cyklister med kolfiberram i sverige och jag tror ingen slänger sin ram efter en vurpa man får ju gå igenom den noggrant men visst det finns risker. Men en ram av vilket av vilket material som helst kan gå sönder.
finns troligen 100-tals cyklister med kolfiberram i sverige och jag tror ingen slänger sin ram efter en vurpa man får ju gå igenom den noggrant men visst det finns risker. Men en ram av vilket av vilket material som helst kan gå sönder.
Quote from Anders Wallerstedt on 31 July 2007, 15:34Visst ska man vara försiktig med sin cykel i carbon, och har olyckan varit framme, bör man låta sin cykelhandlare titta på den.
Bra artikel om hur man bör sköta sin cykel i carbon
http://agouracycles.com/page.cfm?pageID=226Är den krashad har de flesta
Visst ska man vara försiktig med sin cykel i carbon, och har olyckan varit framme, bör man låta sin cykelhandlare titta på den.
Bra artikel om hur man bör sköta sin cykel i carbon
http://agouracycles.com/page.cfm?pageID=226
Är den krashad har de flesta
Quote from Anders Wallerstedt on 31 July 2007, 15:38"troligen 100-tals cyklister med kolfiberram"
Skulle nog tro det är flera 1000-tals cyklister.
"troligen 100-tals cyklister med kolfiberram"
Skulle nog tro det är flera 1000-tals cyklister.
Quote from Anders Wallerstedt on 31 July 2007, 15:46Notera, ett det är skillnad på carbon och carbon. Dyrare ramar har mycket dyrare och starkare väv av carbon. Troligen tål en ram med bättre/starkare väv mer.
Notera, att även styrkan i "lacken" är viktig för en ram i carbon, den skyddar väven från slag o
Notera, ett det är skillnad på carbon och carbon. Dyrare ramar har mycket dyrare och starkare väv av carbon. Troligen tål en ram med bättre/starkare väv mer.
Notera, att även styrkan i "lacken" är viktig för en ram i carbon, den skyddar väven från slag o
Quote from Funbeat user on 31 July 2007, 16:01Hej Marcus.
"finns troligen 100-tals cyklister med kolfiberram i sverige och jag tror ingen slänger sin ram efter en vurpa man får ju gå igenom den noggrant men visst det finns risker."
Jag är av den uppfattningen att det är inget du som lekman bör avgö
Hej Marcus.
"finns troligen 100-tals cyklister med kolfiberram i sverige och jag tror ingen slänger sin ram efter en vurpa man får ju gå igenom den noggrant men visst det finns risker."
Jag är av den uppfattningen att det är inget du som lekman bör avgö
Quote from Christian Möllerström on 31 July 2007, 16:06Körde sönder min ram för ett år sedan, men den rullar igen, fast den i mina ögon var skrot. Finns visst en kille i Södertälje som lagar carbonramar, och den som ägern den idag har inga som helst problem med den vad jag vet.
Oavsett material i ramen får m
Körde sönder min ram för ett år sedan, men den rullar igen, fast den i mina ögon var skrot. Finns visst en kille i Södertälje som lagar carbonramar, och den som ägern den idag har inga som helst problem med den vad jag vet.
Oavsett material i ramen får m