Quote from Elias Engqvist on 5 September 2011, 11:43Som gående ska man naturligtvis agera som om bilarna tänkte stanna men samtidigt vara beredd att stanna om bilisten inte gör det. Det handlar mycket om kroppsspråk.
Men det är ju möjligt att bilisten håller på och sms:ar eller nåt och då vill man ju inte
Som gående ska man naturligtvis agera som om bilarna tänkte stanna men samtidigt vara beredd att stanna om bilisten inte gör det. Det handlar mycket om kroppsspråk.
Men det är ju möjligt att bilisten håller på och sms:ar eller nåt och då vill man ju inte
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 11:44Klart man även som löpare ska hålla ögonen öppna och anpassa tillfället och/eller hastigheten.
Nästa gång är det inte en dryg pajsare i SUV utan en ouppmärksam dito. Och i fajten mellan dej och en bil så förlorar du garanterat varje gång.
Klart man även som löpare ska hålla ögonen öppna och anpassa tillfället och/eller hastigheten.
Nästa gång är det inte en dryg pajsare i SUV utan en ouppmärksam dito. Och i fajten mellan dej och en bil så förlorar du garanterat varje gång.
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 11:52Förtydligande: Jag springer inte rakt ut på övergångsställen utan att ha koll på att bilarna stannar. På i stort sett varje löppass måste jag stanna för att bilister inte respekterar väjningsplikt vid övergångsställen. I detta fall hade jag redan passerat
Förtydligande: Jag springer inte rakt ut på övergångsställen utan att ha koll på att bilarna stannar. På i stort sett varje löppass måste jag stanna för att bilister inte respekterar väjningsplikt vid övergångsställen. I detta fall hade jag redan passerat
Quote from Sissel Svanøe on 5 September 2011, 12:00Ömsesidig hänsyn gäller alltid i trafiken. Det jag tycker är det lustigaste är bilistens felprioritering. Det är högre böter för att inte stanna för fotgängare på obevakat övergångsställe och blockera detsamma, än för undlåtenhet att iaktta väjningsplikt
Ömsesidig hänsyn gäller alltid i trafiken. Det jag tycker är det lustigaste är bilistens felprioritering. Det är högre böter för att inte stanna för fotgängare på obevakat övergångsställe och blockera detsamma, än för undlåtenhet att iaktta väjningsplikt
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 12:04>I detta fall hade jag redan passerat ena körbanan och var på väg ut i nästa
Ja DÅ är det ju svårt att skylla på att man inte hunnit se nån på väg över. Du hoppade ju inte ur buskarna direkt
>I detta fall hade jag redan passerat ena körbanan och var på väg ut i nästa
Ja DÅ är det ju svårt att skylla på att man inte hunnit se nån på väg över. Du hoppade ju inte ur buskarna direkt
Quote from Tini Kjellin on 5 September 2011, 12:06Tack för förtydligandet. Jag håller med dig om att han inte direkt uppvisade ett särskilt genomtänkt beteende. Han kan ju ha blivit rädd/chockad och fått för sig att han vingklippt dig när du tog tag i hans bil. Eller också blev han rädd för vad som kunde
Tack för förtydligandet. Jag håller med dig om att han inte direkt uppvisade ett särskilt genomtänkt beteende. Han kan ju ha blivit rädd/chockad och fått för sig att han vingklippt dig när du tog tag i hans bil. Eller också blev han rädd för vad som kunde
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 12:15En överlevnadsstrategi som jag förespråkar är att ta ögonkontakt med sina medtrafikanter.
En överlevnadsstrategi som jag förespråkar är att ta ögonkontakt med sina medtrafikanter.
Quote from Stefan Kinberg on 5 September 2011, 12:20Hans, du har helt rätt! Tråkigt med människor som anser att fotgängare ska anpassa sig till biltrafiken.
För att äga rätten att inneha ett körkort ingår den enkla förståelse att man ska ta hänsyn till dem som färdas till fots.
Tack vare din smidighet, f
Hans, du har helt rätt! Tråkigt med människor som anser att fotgängare ska anpassa sig till biltrafiken.
För att äga rätten att inneha ett körkort ingår den enkla förståelse att man ska ta hänsyn till dem som färdas till fots.
Tack vare din smidighet, f
Quote from Bjarne Lewin on 5 September 2011, 16:20Du trampade troligen på hans skuldkänslor...
Sen har han troligen ett högt blodtryck!
Vid sådana situationer brukar jag tänka på att han förvisso gör mig upprörd en stund medans han själv får leva med sitt höga blotryck resten av livet och kanske tom s
Du trampade troligen på hans skuldkänslor...
Sen har han troligen ett högt blodtryck!
Vid sådana situationer brukar jag tänka på att han förvisso gör mig upprörd en stund medans han själv får leva med sitt höga blotryck resten av livet och kanske tom s
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 17:57Spring i skyddsskor så stannar de inte och blockerar övergångsställena så ofta.
Spring i skyddsskor så stannar de inte och blockerar övergångsställena så ofta.