Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnpassa hastigheten!
You need to log in to create posts and topics.

Det här har ju inget med lagstiftning att göra; människor som är vid sunda vätskor förstår enkelt att fotgängare har företräde, särskilt vid ett övergångsställe. Att förstå sånt kallas för att vara emotionellt och socialt anpassat och är en grundpelare fö

Skönt att man som boende på landet slipper tänka på det där med övergångsställen 🙂

Som fotgängare är jag lite emot lagen. Det är betydligt enklare för mig när jag går att släppa fram bilarna än att de ska stanna och starta på nytt när jag har passerat. För att inte tala om hur avgasutsläppen ökar.

Så när jag närmar mig ett övergångsstä

Har väl något att göra med nollvisionen att göra skulle jag tro.

Krister, jag vet inte exakt hur du gör då du "saktar in ..." men vi bilförare som följer lagen saktar in för att stanna då vi ser en fotgängare komma i riktning mot ett övergångsställe (och är hyfsat nära förstås), om personen då plötsligt vänder/stannar/

Peter, ingen klarar att alltid ha 100% uppsikt överalla. Alla gör vi misstag, både gående som går rätt ut i gatan samtidigt som de pysslar med telefonen, samt bilister som tittar lite extra på den tjusiga kvinnan i den rosa cykeltröjan på andra sidan.

Ja

du...

"Tror att de flesta har gjort misstag både som gående och bilister, eller hur?"

Jag har inte åkt efter någon fotgängare och ställt mig tvärs över cykel- och gångbana. Kanske finns en gräns mellan "misstag" och grövre förseelser att dra här?

Tagit körkort tre gånger?

Om ni sprungit med barn i barnvagn, skulle ni hålla 14-15km/h över övergångsställen då?

Att stenhårt hålla på sin lagliga rätt fungerar sällan särskilt väl i praktiken då man måste blanda in sunt förnuft.