Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:53Jenny skrev: "Den rådande hastigheten på gatan/vägen. Ju högre hastighet (50 km/h räcker), desto mindre är sannolikheten att folk saktar in. Kanske för att det inte riktigt går?"
Vad då "inte riktigt går"? För att man kör för fort? Då är vi tillbaka på k
Jenny skrev: "Den rådande hastigheten på gatan/vägen. Ju högre hastighet (50 km/h räcker), desto mindre är sannolikheten att folk saktar in. Kanske för att det inte riktigt går?"
Vad då "inte riktigt går"? För att man kör för fort? Då är vi tillbaka på k
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:57Föraren har väjningsplikt helt klart. Jag själv har självbevarelsedrift och litar aldrig på att bilarna ska stanna förrän jag ser det.
Tyvärr är det alltför många fotgängare som kräver sin rätt in absurdum oavsett väglag, mörker, skymd sikt etc.... Kansk
Föraren har väjningsplikt helt klart. Jag själv har självbevarelsedrift och litar aldrig på att bilarna ska stanna förrän jag ser det.
Tyvärr är det alltför många fotgängare som kräver sin rätt in absurdum oavsett väglag, mörker, skymd sikt etc.... Kansk
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:59En 60 tons timmerbil stannar inte på fem meter.
En 60 tons timmerbil stannar inte på fem meter.
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:59Jag är inte så osäker, jag är bara trött på att det alltid är "de andra" som gör fel.
När jag springer eller går ser jag det som min skyldighet att uppmärksamma bilarna, anpassa hastighet och färdväg beroende på vad de väljer.
När jag sitter i bilen ser
Jag är inte så osäker, jag är bara trött på att det alltid är "de andra" som gör fel.
När jag springer eller går ser jag det som min skyldighet att uppmärksamma bilarna, anpassa hastighet och färdväg beroende på vad de väljer.
När jag sitter i bilen ser
Quote from Camilla Höög on 6 September 2011, 13:16Ett stort problem är att många fotgängare går omkring och tror att det har någon slags rättighet att gå ut på övergångsställen hur som helst och att alla fordon ska stanna.
Det enda man har i trafiken är skyldigheter.
Innan man går ut på ett övergångsstäl
Ett stort problem är att många fotgängare går omkring och tror att det har någon slags rättighet att gå ut på övergångsställen hur som helst och att alla fordon ska stanna.
Det enda man har i trafiken är skyldigheter.
Innan man går ut på ett övergångsstäl
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 14:44Jag tänker när jag springer som jag gör när jag kör motorcykel..
a, jag är osynlig
b, alla andra är idioterMed god framförhållning och lite kritiskt tänkande kommer man långt.. Vad händer om den här bilen inte kan stanna, OM han svänger höger utan att
Jag tänker när jag springer som jag gör när jag kör motorcykel..
a, jag är osynlig
b, alla andra är idioter
Med god framförhållning och lite kritiskt tänkande kommer man långt.. Vad händer om den här bilen inte kan stanna, OM han svänger höger utan att
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 14:50"Det finns ingen förkörsrätt, utan om det sker en olycka vid övergångsställe är det alltid minst två som gjort fel."
Nej, jag tror att du blandar ihop med talesättet: "Det är inte ens fel när två träter" och det är nog lögn det med.
"Det finns ingen förkörsrätt, utan om det sker en olycka vid övergångsställe är det alltid minst två som gjort fel."
Nej, jag tror att du blandar ihop med talesättet: "Det är inte ens fel när två träter" och det är nog lögn det med.
Quote from Elias Engqvist on 6 September 2011, 15:07Jenny:
För det första kör man inte 50km/h ända fram till ett övergångsställe om man ser att det finns fotgängare i närheten - just för att det är ett övergångsställe och man har skyldighet att släppa fram fotgängare.För det andra KAN naturligtvis bilis
Jenny:
För det första kör man inte 50km/h ända fram till ett övergångsställe om man ser att det finns fotgängare i närheten - just för att det är ett övergångsställe och man har skyldighet att släppa fram fotgängare.
För det andra KAN naturligtvis bilis
Quote from Elias Engqvist on 6 September 2011, 15:11Krister:
Jag tycker inte att ditt sätt att hantera övergångsställen är bra, det skapar osäkerhet att du uppför dig på ett annat sätt än vad som är tänkt av lagstiftaren. Man ska tydligt visa att man tänker gå över gatan och påbörja övergången och ge bili
Krister:
Jag tycker inte att ditt sätt att hantera övergångsställen är bra, det skapar osäkerhet att du uppför dig på ett annat sätt än vad som är tänkt av lagstiftaren. Man ska tydligt visa att man tänker gå över gatan och påbörja övergången och ge bili
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 15:14I min körkortsbok står det:
"Fotgängare i färd med att, eller i begrepp att, passera körbana på utmärkt övergångsställe äger, i händelse av att förare av automobil accelererar i akt och mening att hinna passera övergångsstället fem eller färre decimeter f
I min körkortsbok står det:
"Fotgängare i färd med att, eller i begrepp att, passera körbana på utmärkt övergångsställe äger, i händelse av att förare av automobil accelererar i akt och mening att hinna passera övergångsstället fem eller färre decimeter f