Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnpassa hastigheten!
You need to log in to create posts and topics.

Christer: Jag tycker mitt sätt att hantera övergångsställen är mycket bättre än lagstiftarens ideer.

Dels pga hänsyn till miljön men framförallt därför att lagen var dumheter redan från början med ett ökat antal påkörda på övergångsställena. 😉

Simon, står det vilken trofé bilisten får ta av fotgängare mot röd gubbe?

@Jenny
Christer har ju redan sagt det. Man står inte på i femtio fram till ett övergångsställe.

Självklart har ju alla en skyldighet att undvika olyckor, och som fotgängare så är man ju i ett hyfsat underläge mot en bil. "Samspel" har jag för mig man fic

S = R + B

Jag brukar använda nedanstående approximationer:
R = (v/10)*3
B = ((v/10)^2)/2
där v = hastighet

Ex: 50 km / h

R = (50/10) * 3 = 15 m

B = ((50/10)^2)/2 = 12,5 m

S = 15 + 12,5 = 27,5 m

Jag är väl som vissa andra "ej-ung-längre" så jag använder sunt förnuft + respekt för sådant som jag är chanslös emot.

Mycket prat om hastighet tycker jag. Länkar till en liten filmsnutt som visar att högre hastighet faktiskt kan rädda liv.
http://www.youtube.com/watch?v=oND80MVYVww

Tillägg; varning för starka scener

"Man står inte på i femtio fram till ett övergångsställe."

Nä. Det förstås. Ska jag ta det som att ni inte är sugna på den lilla matteuppgiften? Nä. Det är iofs inte jag heller innan jag ska korsa gatan... 😉

Krister: Ett samhälle funkar inte så bra om alla gör som man tycker är bäst oavsett lagar och förordningar. (Jag säger inte att du bryter mot nån lag men i vissa fall funkar allting bättre om alla gör på samma sätt)

Jag undrar om du kör bil? Jag tycker i

Jag bryter inte mot någon lag. Tvärtom jag följer lagen och stannar för fotgängare när jag kör bil.

- Jag irriteras inte det minsta av folk som saktar in innan de går över på övergångsställen.
- Däremot kan jag irriteras av folk som går med väldigt best

Ett tips när man som löpare ska korsa ett övergångsställe: Ofta springer man ju parallellt med den väg som ska korsas, på trottoar eller GC-bana. Att då ge tecken, på samma sätt som en cyklist, är ett bra sätt att göra eventuella bilister uppmärksamma på