Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnpassa hastigheten!
You need to log in to create posts and topics.

Christer: ser jag att bilföraren saktar in så vinkar jag fram honom så han slipper stanna.

Leif.

Vad har barnvagnar i denna diskussion att göra?
Men för att svara på din fråga. Nej, jag klarade som mest 4.30 fart med barnvagn på långa pass (och just vid övergängsställen gick det säkert långsammare eftersom det brukar vara lite knixigt.) 🙂

Hur jag tänker? Att det är en dålig tröst att man hade lagen på sin sida eller vad som var OK eller inte efter man blivit överkörd och ligger död och begraven. Ang. barnvagnar borde svaret rimligtvis vara att man såklart inte rusar ut i trafiken eftersom

Man kan fylla barnvagnen med sten så blir det extra bra träning.

Vad har Sten gjort för ont?

Skaffa en billig begagnad barnvagn och fyll den med sten. Kör sedan ut den på övergångsställen och se om bilisterna stannar. Om de inte stannar så har de en skadad bil + lagbrottet + chock för att ha kört på en barnvagn som de trodde att det låg ett barn

Lagen är glasklar på den här punkten. Det är bilisten som har väjningsplikt och det är alltså han som skall anpassa hastigheten och inte du.

Lagen är glasklar !!??

" 4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället." ...

2. Trafikförordningen 61§:
Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller eller just ska gå ut på övergångsstället.
Oklart?

Fordon var väjningsplikt, och gående skall ta hänsyn till fordon.

Transportsturelsen har en fin fyrfärgsbroschyr ifall ni är osäkra på vad som gäller.