Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 09:12Christer: ser jag att bilföraren saktar in så vinkar jag fram honom så han slipper stanna.
Christer: ser jag att bilföraren saktar in så vinkar jag fram honom så han slipper stanna.
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 09:31Leif.
Vad har barnvagnar i denna diskussion att göra?
Men för att svara på din fråga. Nej, jag klarade som mest 4.30 fart med barnvagn på långa pass (och just vid övergängsställen gick det säkert långsammare eftersom det brukar vara lite knixigt.) 🙂
Leif.
Vad har barnvagnar i denna diskussion att göra?
Men för att svara på din fråga. Nej, jag klarade som mest 4.30 fart med barnvagn på långa pass (och just vid övergängsställen gick det säkert långsammare eftersom det brukar vara lite knixigt.) 🙂
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 10:21Hur jag tänker? Att det är en dålig tröst att man hade lagen på sin sida eller vad som var OK eller inte efter man blivit överkörd och ligger död och begraven. Ang. barnvagnar borde svaret rimligtvis vara att man såklart inte rusar ut i trafiken eftersom
Hur jag tänker? Att det är en dålig tröst att man hade lagen på sin sida eller vad som var OK eller inte efter man blivit överkörd och ligger död och begraven. Ang. barnvagnar borde svaret rimligtvis vara att man såklart inte rusar ut i trafiken eftersom
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 10:24Man kan fylla barnvagnen med sten så blir det extra bra träning.
Man kan fylla barnvagnen med sten så blir det extra bra träning.
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 10:30Vad har Sten gjort för ont?
Vad har Sten gjort för ont?
Quote from Camilla Höög on 6 September 2011, 11:01Skaffa en billig begagnad barnvagn och fyll den med sten. Kör sedan ut den på övergångsställen och se om bilisterna stannar. Om de inte stannar så har de en skadad bil + lagbrottet + chock för att ha kört på en barnvagn som de trodde att det låg ett barn
Skaffa en billig begagnad barnvagn och fyll den med sten. Kör sedan ut den på övergångsställen och se om bilisterna stannar. Om de inte stannar så har de en skadad bil + lagbrottet + chock för att ha kört på en barnvagn som de trodde att det låg ett barn
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:04Lagen är glasklar på den här punkten. Det är bilisten som har väjningsplikt och det är alltså han som skall anpassa hastigheten och inte du.
Lagen är glasklar på den här punkten. Det är bilisten som har väjningsplikt och det är alltså han som skall anpassa hastigheten och inte du.
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:12Lagen är glasklar !!??
" 4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället." ...
Lagen är glasklar !!??
" 4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället." ...
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:352. Trafikförordningen 61§:
Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller eller just ska gå ut på övergångsstället.
Oklart?
2. Trafikförordningen 61§:
Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller eller just ska gå ut på övergångsstället.
Oklart?
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:44Fordon var väjningsplikt, och gående skall ta hänsyn till fordon.
Transportsturelsen har en fin fyrfärgsbroschyr ifall ni är osäkra på vad som gäller.
Fordon var väjningsplikt, och gående skall ta hänsyn till fordon.
Transportsturelsen har en fin fyrfärgsbroschyr ifall ni är osäkra på vad som gäller.