Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 18:38Att kalla människor i trafiken för idioter när du inte ens kan skylla på chocken tyder på dåligt omdöme Edward! 🙂
Att kalla människor i trafiken för idioter när du inte ens kan skylla på chocken tyder på dåligt omdöme Edward! 🙂
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 19:37Kan inte lagtexten men tror att det står att man skall vara framme vid vägen och redo att gå över för att bilisten skall ha väjningsplikt. Det är ju samma med cyklister, Vissa cyklister tror att de har samma rätt som gångtrafikanter. Löpare hamnar väl mit
Kan inte lagtexten men tror att det står att man skall vara framme vid vägen och redo att gå över för att bilisten skall ha väjningsplikt. Det är ju samma med cyklister, Vissa cyklister tror att de har samma rätt som gångtrafikanter. Löpare hamnar väl mit
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 19:39Om löparen befinner sig mitt på vägen behöver inte bilarna väja, verkade det som att bilisten tyckte. Störst går först? Varför accelerade han annars?
Om löparen befinner sig mitt på vägen behöver inte bilarna väja, verkade det som att bilisten tyckte. Störst går först? Varför accelerade han annars?
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 19:47När jag kör bil försöker jag anpassa mig till situationen och hellre stanna en gång för mycket fast jag inte behöver. Ett exempel är om det kommer en cyklist som inte ser ut att ha för avsikt att stanna mot ett övergångsställe. Då brukar jag lätta på gase
När jag kör bil försöker jag anpassa mig till situationen och hellre stanna en gång för mycket fast jag inte behöver. Ett exempel är om det kommer en cyklist som inte ser ut att ha för avsikt att stanna mot ett övergångsställe. Då brukar jag lätta på gase
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 19:53När man korsar gatan vid Råstadsjön påväg mot Lötsjön brukar bilisterna göra exakt som du beskriver, de stannar inte men de ger mig en lucka att slinka över i så både de och jag slipper stanna. Fungerar klockrent.
Nu är det iofs bara 30km/h tillåtet just
När man korsar gatan vid Råstadsjön påväg mot Lötsjön brukar bilisterna göra exakt som du beskriver, de stannar inte men de ger mig en lucka att slinka över i så både de och jag slipper stanna. Fungerar klockrent.
Nu är det iofs bara 30km/h tillåtet just
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 20:57Men jösses vilka muppar det finns i trafiken. Som sagt, det märkliga är inte trafiksituationen i sig som verkar ha varit en smula irriterande snarare än direkt farlig, utan det faktum att bilisteländet inte begriper att skämmas efteråt utan istället behöv
Men jösses vilka muppar det finns i trafiken. Som sagt, det märkliga är inte trafiksituationen i sig som verkar ha varit en smula irriterande snarare än direkt farlig, utan det faktum att bilisteländet inte begriper att skämmas efteråt utan istället behöv
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 20:58Min tolkning av lagen är att BÅDE gångtrafikant samt bilist har skyldighet att genom ögonkontakt komma överens om vem ska gå/åka först. Dock har bilisten ett större ansvar, eftersom bilen är hård!!
Får man ögonkontakt, både bakom ratten,i löparskorna, på
Min tolkning av lagen är att BÅDE gångtrafikant samt bilist har skyldighet att genom ögonkontakt komma överens om vem ska gå/åka först. Dock har bilisten ett större ansvar, eftersom bilen är hård!!
Får man ögonkontakt, både bakom ratten,i löparskorna, på
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 21:23Alla dessa olika tolkningar av lagen som illustreras i denna tråd är skrämmande. Kanske förklaring till den ökning av dödsfall som lär ha blivit effekten av zebralagens införande.
Alla dessa olika tolkningar av lagen som illustreras i denna tråd är skrämmande. Kanske förklaring till den ökning av dödsfall som lär ha blivit effekten av zebralagens införande.
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 21:25I mitt tycke finns det inte mycket att tolka. Lagen säger tydligt att bilförare har väjningsplikt vid obevakade övergångsställen men att man som fotgängare ska ta hänsyn till fordon som närmar sig. Och även i den oerhörda farten av 14-15 km/h torde man so
I mitt tycke finns det inte mycket att tolka. Lagen säger tydligt att bilförare har väjningsplikt vid obevakade övergångsställen men att man som fotgängare ska ta hänsyn till fordon som närmar sig. Och även i den oerhörda farten av 14-15 km/h torde man so
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 21:48Robert: >för att kunna kräva väjningsplikt
Jag tror inte man kan "kräva" väjningsplikt. Det är bilistens skyldighet men inte fotgängarens rättighet.
Men allt det här hade aldrig uppstått om det suttit en kamera i korsningen. Är det nåt stöddiga bilförar
Robert: >för att kunna kräva väjningsplikt
Jag tror inte man kan "kräva" väjningsplikt. Det är bilistens skyldighet men inte fotgängarens rättighet.
Men allt det här hade aldrig uppstått om det suttit en kamera i korsningen. Är det nåt stöddiga bilförar