Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det låter familjärt.

Träning varken ökar eller minskar risken för hjärtmuskelinflammation vid förkylning. Däremot märker man den lite lättare om man kör hårt. (Eller, om man har otur, så märker patologerna det lite senare.)

Alternativ till TS förslag:
Jag rekommenderar att g

Simon, jag har en ganska begränsad medicinsk utbildning (två veckor basmedicin), så jag lutar mig inte på egen expertis här, men den här källan http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/ovrigt/hjartmuskelinflammation talar exempelvis om en "betydligt ökad

Jag och en kompis diskuterade detta för något år sedan och kom fram till precis samma som TS. Men att springa med minsta lilla halsont undviker jag gärna, bara dumt att ta risken vare sig det är farligt eller ej.

Simon: Inte det? I den andra omnämnda studien, var det 12% av de lätt tränande mössen som överlevde, medan 50% och 70% av de vilande respektive hårt tränande som dog.

@Henrik
Simon säger egentligen samma sak som läkaren i länken. Det är "betydligt ökad risk" för symptomgivande hjärtmuskelinflammation, men huruvida inflammationen uppstår eller ej har lite med träningen att göra utan det beror på infektionsorsaken samt k

Karin, tack för svaret. Men inte säker på att jag förstår ärligt talat ... kommer nog personligen att hålla mig till "better safe than sorry".

Tack för responsen! Alla är överens om att för mycket träning är farligt. Hellre träna för lite än en enda procent för mycket.

Men kanske, kanske kan lugn träning vara bra ibland.

Jag tänker att leva normalt är bäst, och för mig lugn löpning normalare ä

Jag har, alldeles oaktat vad diverse forskare funnit, märkt samma sak som Jonas. Men det gäller som sagt lätt träning och det gäller förkylning som är på väg att bryta ut - lite allmänt småsnörvel och så. Har det väl brutit ut, eller det gör ont i halsen,

Jag har upplevt motsatsen till TS flera gånger. De tillfällen då jag ignorerat begynnande förkylningssymtom och tränat ändå så har jag blivit jättesjuk. Däremot tycker jag att det kan hjälpa att träna bort de sista symtomen i slutet av en förkylning.