Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBehöver tips!
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle nog vilja påstå att man har rätt välfyllda depåer av muskelglykogen på morgonen. Det är ju inte direkt så att dessa dräneras för att man sover.

Att det är lite svårare, men inte omöjligt, att springa snabbt på morgonen har mer med att man är s

Daniel: Så kroppen knaprar på muskelglykogenet under sömnen också! Är det en signifikant minskning som sker under natten?
Hur snabbt återfylls dessa depåer? Vore ju vettigare av kroppen att ta av fettet under sömnen och spara muskelglykogenet till det beh

Att äta en rejäl macka är underbart oavsett tidpunkt. 😉

Glykogenlagren i musklerna borde knappast påverkas av om man tryckt i sig lite frukost, men kanske blodsockernivån är boven?

Ingen aning egentligen, jag är alldeles för okunnig i hur kroppen funka

Jag vet iaf en svensk löpare som gjorde 2.25 på maran och körde all sin kvalitet på morgonen. Så det går.

Vilket jag nu alltså gör i riktning mot Mackan, vars inlägg trillade in medan jag satt och skrev mitt!

Stelheten är absolut en faktor under de första kilometrarna, men jag tycker inte jag kommer upp i fart efter att jag blivit varm heller. Det finns helt

Kaffe innan Tomas, kaffe. Det är där magin finns. 🙂

En annan sak är ju förstås att hastigheten på kvalitetspasset egentligen inte är så viktig om bara träningseffekten är god. Av den anledningen är det kanske perfekt att köra det på morgonen - återigen något som ligger bortom min kunskaps horsisont.

Men i

Aha, so you say. Får testa det nästa gång... 🙂

Problemet med att dricka kaffe innan är att då måste man gå på muggen innan också. Och måste man ändå gå på muggen innan kan man lika gärna peta i sig lite frukost. Och rätt var det är har solen gått upp, frosten evaporerat och morgondimmorna skingrats. M

Jag har bara vid något enstaka fall kört intervaller och det har funkat. Men med lång uppvärmning. Normalt sett köra jag bara snabbdistanser när jag kör kvalitet på morgonen och då blir det iaf inte snabbare än tröskelfart i snitt. Men utan kaffet är jag