Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBil Vs Cyklist 1-0.
You need to log in to create posts and topics.

Igår hade jag en kortare dialog med en bilist. Efter att han kört upp precis bakom mig och hängt sig på tutan för att sedan köra om och preja mig så stannade vi till. Han skällde för att jag cyklade på vägen (genom Älta). Jag förklarade att det enklaste ä

Cykelbana och att komma till en korsning när en omkörande bil skall svänga höger tycker jag är otäckt. Många gånger man har svurit åt bilister som inte bryr sig om kolla cykelbanan när han svänger. 🙁

Hej på er alla.

Johan.

"Var med om precis samma sak för några veckor sedan, jag klarade mig dock genom att panikartat slänga mig ut i vänsterfilen... "

Mina kamrater som låg framför mig klarade sig precis förbi. Dock låg jag lite mer ut till vänster än

Nån som har ett utdrag ur lagboken där det står att vi cyklister får befinna oss på vägen då det finns en cykelbana bredvid.

Har själv varit med om att bilister har tutat och försökt peka in mig på cykelbanan när jag har kört på vägen.
Skulle var skönt

Det är viktigt, att även om man inte för stunden upplever kroppsliga besvär, altlid uppsöka läkare för att dokumentera eventuella sår som finns. För uppstår problem några år efteråt och dokumentation finns, så kan man kräva ut ersättning efteråt. Men inge

Hej Andreas.

"Cykla på cykelbana
Fordons plats på väg Trafikförordningen 3:6
Om det finns en cykelbana ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även

Tack P. och krya på dig!

Ajajaj! Det hade dock kunnat gå riktigt illa, så lite skrapsår och en kvaddad cykel är ett ganska billigt pris för en sån olycka.

Dessutom är det ju så att trafikens grundregel gäller oavsett om det är cykelförbud på vägen eller inte.

Jag har blivit prejat av en SL-buss på S:t Eriksgatan för att den (kvinnliga!) chauffören tyckte att jag skulle hålla mig på cykelbanan. Gissa om jag blev rädd! Först. Och sedan arg. Så inihelvete arg! Och gissa om jag skällde på henne genom dörren som ho

David: "Cyklar man i trafik tycker jag att man gör klokt i att försöka sätta sig in i bilisternas (och bussförarnas) situation och inse att det är lätt hänt att missbedöma en cyklist i hög fart."

Nej, jag kan inte sätta mig in hur en bilisterna eller bus