Quote from Guest on 17 August 2008, 19:47Någon som har något förslag på bra uppvärmning? Jag brukar springa någonstans mellan 5-12 km under mina rundor. Uppvärmningen brukar bestå av att jogga lugnt och försiktigt de första 2 km, stretcha ut vaderna och sedan fortsätta. Hur gör ni?
//Lina
Någon som har något förslag på bra uppvärmning? Jag brukar springa någonstans mellan 5-12 km under mina rundor. Uppvärmningen brukar bestå av att jogga lugnt och försiktigt de första 2 km, stretcha ut vaderna och sedan fortsätta. Hur gör ni?
//Lina
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 19:57Jag joggar, saktare i början och ökar allt eftersom det känns bra. Har ingen direkt plan eller så, jag kör som det känns skönt helt enkelt. Tuffar på i 20-30 minuter beroende på vad jag ska göra, det är snarare tiden som är viktig eftersom det kan så så l
Jag joggar, saktare i början och ökar allt eftersom det känns bra. Har ingen direkt plan eller så, jag kör som det känns skönt helt enkelt. Tuffar på i 20-30 minuter beroende på vad jag ska göra, det är snarare tiden som är viktig eftersom det kan så så l
Quote from Lotta W on 17 August 2008, 19:59När jag kör intervallpass eller snabbdistanspass brukar jag köra 12-13 minuter i lugnt tempo och stretcha lite sedan. Efter huvuddelen joggar jag ner ungefär lika länge. På långdistanspass och lätta distanspass kör jag lättare så där kör jag bara på efter
När jag kör intervallpass eller snabbdistanspass brukar jag köra 12-13 minuter i lugnt tempo och stretcha lite sedan. Efter huvuddelen joggar jag ner ungefär lika länge. På långdistanspass och lätta distanspass kör jag lättare så där kör jag bara på efter
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 20:08På lättare pass och långpass kör jag bara på utan uppvärmning då tempot är rätt lågt.
Back och intervallpass börjar jag med 15 minuter långsam jogg, stretch i 4-5 minuter och sedan nedjogg ett par km efteråt.
En övning som jag dock gärna gör innan jag
På lättare pass och långpass kör jag bara på utan uppvärmning då tempot är rätt lågt.
Back och intervallpass börjar jag med 15 minuter långsam jogg, stretch i 4-5 minuter och sedan nedjogg ett par km efteråt.
En övning som jag dock gärna gör innan jag
Quote from Galderma Fritidsförening on 17 August 2008, 21:36Jag kör nog på rätt lugnt en liten bit i början av passet, oavsett om det är kort/långt osv. Sedan ökar jag farten när det känns bra. Har ingen direkt uppvärmning, trots att det är vad många förespråkar...
Edit: Glömde skriva om intervallpass... Det kör
Jag kör nog på rätt lugnt en liten bit i början av passet, oavsett om det är kort/långt osv. Sedan ökar jag farten när det känns bra. Har ingen direkt uppvärmning, trots att det är vad många förespråkar...
Edit: Glömde skriva om intervallpass... Det kör
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 08:34Jag värmer upp ca 2 km och stretchar sen vader, hamstring, lår, ITB och rumpa. Inte länge eller hårt, men ger varje del ca 10-15 sekunder. Detta gör jag oavsett typ av pass.
Kroppen presterar bättre om den får värma upp och ges möjlighet att starta alla
Jag värmer upp ca 2 km och stretchar sen vader, hamstring, lår, ITB och rumpa. Inte länge eller hårt, men ger varje del ca 10-15 sekunder. Detta gör jag oavsett typ av pass.
Kroppen presterar bättre om den får värma upp och ges möjlighet att starta alla
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 19:13Jag brukar gå 10-15-20 minuter och under dessa göra olika övningar: dra upp knät högt, bakåtspark, hoppsansteg, gå baklänges mm. Tänker också börja stretcha lätt..
Jag brukar gå 10-15-20 minuter och under dessa göra olika övningar: dra upp knät högt, bakåtspark, hoppsansteg, gå baklänges mm. Tänker också börja stretcha lätt..
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 19:25Om jag ska springa lugnt så värmer jag inte upp alls, men om jag ska springa snabbdistans eller intervaller är det viktigt för att det ska funka för mej.
Snabbdistans: 1-2 km i stegrande fart. Stannar och stretchar lite, dricker och iväg.
Intervaller 1-
Om jag ska springa lugnt så värmer jag inte upp alls, men om jag ska springa snabbdistans eller intervaller är det viktigt för att det ska funka för mej.
Snabbdistans: 1-2 km i stegrande fart. Stannar och stretchar lite, dricker och iväg.
Intervaller 1-
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 19:49Som många andra så värmer inte jag upp vid långpass och lugna löppass. Skall jag däremot springa intervaller värmer jag alltid upp ca 15 min. Den tiden tar det för min kropp att komma igång. Efter dessa pass joggar jag alltid (nästan iaf) ner 10 min också
Som många andra så värmer inte jag upp vid långpass och lugna löppass. Skall jag däremot springa intervaller värmer jag alltid upp ca 15 min. Den tiden tar det för min kropp att komma igång. Efter dessa pass joggar jag alltid (nästan iaf) ner 10 min också
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 22:47Provade att värma upp för första gången på länge inför ett intervall-pass förra veckan resultatet blev att jag orkade bara 4 intervaller istället för 6 så nu blir det max från början igen.
Jag menar att om km tiden ligger på ca 3,40 så är det ju inte spe
Provade att värma upp för första gången på länge inför ett intervall-pass förra veckan resultatet blev att jag orkade bara 4 intervaller istället för 6 så nu blir det max från början igen.
Jag menar att om km tiden ligger på ca 3,40 så är det ju inte spe