Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningChokladbollar
You need to log in to create posts and topics.

Blev förra året bjuden på Chokladbollar där cocosflingorna fattades ...eftersom inga fanns hemma å det var långt till affären. Lite kletigt till kaffet å Avecen men klart konsumer-bara....Tips på annat att köra den där sista å så lilla underbara finischen

Pärlsocker är en klassiker, smarrigare än kokosflingor om du frågar mig. Pärlsockret kompletterar ju det härligt raffinerade vita sockret som smeten innehåller på ett synnerligen bra och hälsosamt sätt.

Det blir lite OT, men angående chokladbollar och pärlsocker; minns en fadäs i min _mycket_ unga ungdom! Jag och kompisen visste hur man gjorde chokladbollar, och vi visste att man skulle ha pärlocker, men vi missade att man skulle ha det _utanpå_ om man s

Vi använde ett jordnötsmör från Kung Markatan, innehåller bara malda jordnötter.

Tror att det kan hetta chokladbollar så länge man har choklad i. Tror inte att chokladbollar är namnskyddat så som ex Falukorv...

Tror dessa chokladbollar funkar bra iställ

Fantastiskt intressant tråd det här!

Fredrik - jag håller med dig, man kan inte kalla vad som helst för vad som helst.

Mina funderingar skrev jag ner för ett tag sedan: http://lm.bloggplatsen.se/2010/01/23/2444799-det-heter-chokladboll/

Och själv har jag aldrig - håll i er nu - ätit jordn

Vill man har choklad/jordnötsbollarna som energikakor kan jag tipsa om att hotta upp den klassiska Runekakan med jordnötssmör. Kalasgott :-). Koka knäcken som vanligt. Blanda till de torra ingredienser du vill ha i...havregryn, nötter etc. I själva ihopb

Ett annat recept på goda chokladbollar, eller nougatbollar kanske man ska kalla dem:

50 g riven guldnougat
50 g margarin
(3 msk kakao)
2,5 dl havregryn
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk kallt kaffe
Riven kokos eller strössel att rulla bollarna i

Har

Allt blir bättre av att rulla i choklad, det är bakningens motsvarighet till bacon liksom..

choklad är sockerbakningens fuktspärr