Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningcompression
You need to log in to create posts and topics.

Mikael... Du låter som en ganska tydlig motståndare till kompressionsstrumpor.

Dock så redan på detta forum har det framkommit flera konkreta exempel på att det verkligen hjälpt folk. Det måste väl du också tycka är bra?

Jag tycker bara det är positivt

Nej, jag anammar allt nytt. Jag provade kompressionsstrumpor från CEPS, MABS, Apoteket och Löplabbet för flera år sedan och konstaterade att de gjorde mig mer skada än nytta. Jag sprang ett 30-tal tävlingar och träningar med dem och konstaterade att jag h

Mikael, du menar att de har effekt alltså?

Min mormor har en rullator, den hjälper henne att gå. Det är en ganska grym placebo effekt - för något annat kan det inte vara. Annars hade ju all gått omkring med rullator.

Om ni vill läsa om studier kring compression:
http://www.joefrielsblog.com/2011/02/an-update-on-compression-clothing.html

/Lars

Angående inlägg om stödstrumpor när man sover.
Man ska inte ha stödstrumpor när man sover, när du ligger horisontellt så ökar inte belastningen på blodflödet. Du kanske sover ståendes (H:) så då gäller det inte dig, men annars brukar det stå som en sak m

Jag tror att kompressionsstrumpor varken gör till eller från. Eftersom jag var skeptisk mot dem när jag provade så drabbades jag nog av nocebo-effekten (http://www.skepdic.com/nocebo.html)

Är det någon som har erfarenhet av kompressionsstrumpor vid benhinneinflammation? Kan de påskynda läkningen eller kanske göra mer skada än nytta? Har ni andra tips som gör att man blir av med det här eländet så tas dem tacksamt emot!

Jag har flera som har upplevt positiv effekt av att ha kompressionsstrumpor vid benhinne besvär. Det man ska tänka på är att köpa en strumpa med hög kompression. tex 2XU race socks eller motsvarande.

Jenny: Ja min son upplever att benhinneproblemen blir mindre när han använder kompressionsstrumpor. Den andra metoden han använder är att (efter träning) spola benen med omväxlande kallt och varmt vatten.

Fråga (till alla); Hur upplever ni livslängden på