Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCoopers test. Och sen då?
You need to log in to create posts and topics.

Det var en konstig fråga - Om man råkar springa exakt 3000m på ett Coopers test så blir det aktuellt att diskutera men det är nog rätt sällsynt!

Misstänkte det (H)
Huvudsaken är ju att man springer tillräckligt länge. Råkar man springa fortare än 4 min/km tempo så får man helt enkelt fortsätta längre än 3 km. Sedan är det bara en fråga om högstadiematematik...

Det här med Coopers test verkar ju jätteintressant. Är det nån som kan berätta hur det går till och vad man sedan kan läsa ut av resultatet.//"Vetgirig testaspirant".:-)

Lucas, du har nog inte förstått och Kjell är vetgirig som vanligt:

Men springer, förslagsvis på en löpbana (400m) runt runt så långt (dvs så fort) man orkar under 12 minuter. Efter att ha noterat hur långt man kommit tar man det värdet (tex 2857m) och ko

KLOCKRENT..!!!?.Tack ska ni ha Christer å Lukas...jag återkommer med mitt resultat i morn så får vi se vad det blev.;)

Tyvärr Kjelle, i dom tabeller jag tittat i finns inte våra respektabla åldrar med så vi får nog skita i det där och ha det bra ändå!

Christer: Det "problemet" löser ni lätt genom att jämföra er med en yngre åldersgrupp. För en vältränad man i sina bästa år ska inte det vara några bekymmer ;).

Miss har rätt! Spring en runda och kolla i tabellen hur gamla ni är! (H)

Jag tror det är för att Coopers test inte tar hänsyn till löpekonomin. Två löpare med samma VO2max kan springa helt olika tider på samma distans, beroende på hur ekonomiska de är. Tabellerna/formlerna som översätter ett resultat på Coopers test till syr

Jag har med andra ord en extremt oekonomisk löpstil och förbrukar mängder med syre i lågt tempo? Skulle inte förvåna mig 😀