Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCoopers test. Och sen då?
You need to log in to create posts and topics.

Resonemanget om löpekonomin som ignorerad faktor funkar på mig också. Har extremt d löpekonomi, vilket skulle förklara det överdrivna Cooper-betyget, trots usel fysisk form.

Ja, bristfällig löpekonomi skulle förklara ett och annat. Om jag tittar i tabellerna hur fort jag borde springa milen, halvan och maran med tanke på mitt värde så ser jag att jag i alla fall har potential (H)

De senaste invändningar är väl inte att nonchalera. Om det ska vara en konditionstest, så är det alltför många ytterligare parametrar som spelar in på resultatet. Det finns ju många Janne Långben med enastående löpteknik som lätt passerar oss marknära som

http://www.brianmac.co.uk/gentest.htm

http://www.runningforfitness.org/calc/equiv.php

Öh. Skulle inte tro att jag gör milen på 43 min...

Idag körde jag coopers test på gymmets löpband. Som 48-åring fick jag väldigt bra betyg i tabellen. Jag hade t.o.m. stått mig hyfsat mot dem under 30år.
Ändå är jag inte så särskilt snabb i spåret på längre distanser. Var det fel att använda löpband, elle

i nån annan tråd nyligen verkade det som att löpbanden inte räknar med nåt luftmotstånd. Springer man "på marken" gör luftmotståndet att det blir lite jobbigare, mer jobbigt ju fortare man springer.

Man kan tydligen ställa in löpbandet med en liten aning

Högre upp i denna diskussion gavs en länk för VO2 max och där hamnade jag på 40,6 utifrån ett 11km-lopp i terräng. Där följde också en tabell som gav tänkta tider på andra distanser. Vid jämförelse var de väl optimistiska mot vad jag vet eller tror mig kl

Är Du säker? 🙂

Ibland är problemet att man startar ut för hårt, och då känner man det som att man inte orkar mot slutet. Lägg ner lite extra kraft på att springa LÅNGSAMMARE i början, det kan ibland, lite oväntat, ge snabbare totaltid... 🙂

Har bara sprungit ett år från att ha varit en riktig hösäck, så det tar tid att bygga.
Har bättrat kilometertiden med en minut på milrundorna. Mitt ursprungsmål har varit Stockholmsmaran 2010 som jag är anmäld till.
I våras sprang jag Göteborgsvarvet på