Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 09:02Skall du ha en cykel så skall du ha en cyclocross, -så är det ....
Det finns oändligt med justeringsmöjlighete på en sådan och den fungerar bra till väldigt mycket (långlopp, pendling, semester mm)
Jag rekommenderar bockstyre. Själv var jag skeptisk til
Skall du ha en cykel så skall du ha en cyclocross, -så är det ....
Det finns oändligt med justeringsmöjlighete på en sådan och den fungerar bra till väldigt mycket (långlopp, pendling, semester mm)
Jag rekommenderar bockstyre. Själv var jag skeptisk til
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 10:41Jag rekommenderar rakt styre. Gärna kompletterat med korta barends så klarar man sig i alla lägen.
Tror dock inte valet av styre är vad som direkt löser dina problem med nacken utan mer troligt är det att skaffa en cykel där den mest naturliga sittställni
Jag rekommenderar rakt styre. Gärna kompletterat med korta barends så klarar man sig i alla lägen.
Tror dock inte valet av styre är vad som direkt löser dina problem med nacken utan mer troligt är det att skaffa en cykel där den mest naturliga sittställni
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 11:26Rakt styre är värdelöst om man har problem med övre rygg/nacke.
Köpte själv en hybrid förra sensommaren pgra. en felaktig tro att det skulle vara bättre styre för en som har nack/ryggont.Misstog mig grundligt, köpte en racer i våras.
Rakt styre är värdelöst om man har problem med övre rygg/nacke.
Köpte själv en hybrid förra sensommaren pgra. en felaktig tro att det skulle vara bättre styre för en som har nack/ryggont.
Misstog mig grundligt, köpte en racer i våras.
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 12:15Nu har jag lite mer nackprolem än du har men för mig har liggcykel gjort cykling möjligt, racer och alla andra med framåt lutad sittställning fungera inte alls för mig och "damtralla" fungerar bara kortare sträckor.
Med liggcykel har det blivit både mo
Nu har jag lite mer nackprolem än du har men för mig har liggcykel gjort cykling möjligt, racer och alla andra med framåt lutad sittställning fungera inte alls för mig och "damtralla" fungerar bara kortare sträckor.
Med liggcykel har det blivit både mo
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 12:32Kul att höra, Lasse.
Jag har alltid undrat hur liggcykeln fungerar vad gäller nacken. Jag har aldrig testat, men det ser ut som man måste hålla nacken uppe också, fast åt andra hållet jämfört med bockstyre.
Kul att höra, Lasse.
Jag har alltid undrat hur liggcykeln fungerar vad gäller nacken. Jag har aldrig testat, men det ser ut som man måste hålla nacken uppe också, fast åt andra hållet jämfört med bockstyre.
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 12:50Det beror lite på både sig själv och liggcyklen. Min är en touringhoj med inte allt för bakåtlutad vinkel på sittsen, fast jag har endå nackstöde för att kunna slappna av helt i nacken. Det blir en lite mer naturlig position för nacken på dom flesta ligg
Det beror lite på både sig själv och liggcyklen. Min är en touringhoj med inte allt för bakåtlutad vinkel på sittsen, fast jag har endå nackstöde för att kunna slappna av helt i nacken. Det blir en lite mer naturlig position för nacken på dom flesta ligg
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 13:04Jag har aldrig hört talas om något som fick problem, det var bara mitt eget intryck när jag försökte tänka mig i den ställningen. Men jag tänkte inte på nackstöd.
På Nationaldagsloppet i Göteborg fanns det två på liggcykel. De fick starta efter den stora
Jag har aldrig hört talas om något som fick problem, det var bara mitt eget intryck när jag försökte tänka mig i den ställningen. Men jag tänkte inte på nackstöd.
På Nationaldagsloppet i Göteborg fanns det två på liggcykel. De fick starta efter den stora
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 13:37Nationaldagsloppet är en klassiker för liggister (dock själv aldrig startat), alltid välkomnat liggcyklar och när anmälningarna dröjde ett år ringde dom frågade "ni kommer väl?" I år var dom fyra som startade på tre distanser.
Jodå, liggcyklar är rätt s
Nationaldagsloppet är en klassiker för liggister (dock själv aldrig startat), alltid välkomnat liggcyklar och när anmälningarna dröjde ett år ringde dom frågade "ni kommer väl?" I år var dom fyra som startade på tre distanser.
Jodå, liggcyklar är rätt s
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 14:38Skulle vara kul att testa liggcykel någon gång, det ser ju ganska behagligt ut!
Använd cykel med bockstyre och kortare styrstam för att spara nacken! Och byt styrposition ofta, så att det inte blir för statisk belastning.
Skulle vara kul att testa liggcykel någon gång, det ser ju ganska behagligt ut!
Använd cykel med bockstyre och kortare styrstam för att spara nacken! Och byt styrposition ofta, så att det inte blir för statisk belastning.
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 21:12Supertack för alla härliga råd och tips!
Hahaha! Ja, jag förstår att det är ett individuellt val! Det som funkar för den ene funkar inte för den andre...
OM jag köper en ny cykel (förhoppningsvis!) så tänker jag i nuläget att min sittställning bör vara
Supertack för alla härliga råd och tips!
Hahaha! Ja, jag förstår att det är ett individuellt val! Det som funkar för den ene funkar inte för den andre...
OM jag köper en ny cykel (förhoppningsvis!) så tänker jag i nuläget att min sittställning bör vara