Quote from Funbeat user on 26 July 2011, 13:29förresten, kan man återanvända snabblåset/kedjelåset när man byter kedja eller är den också förbrukad/utsliten då? Blir ju lite dyrare... kostar kedjan 300 kr och låset 100 kr så är ju låset inte en försumbar del i totalpriset...
förresten, kan man återanvända snabblåset/kedjelåset när man byter kedja eller är den också förbrukad/utsliten då? Blir ju lite dyrare... kostar kedjan 300 kr och låset 100 kr så är ju låset inte en försumbar del i totalpriset...
Quote from Rasmus Olsson on 26 July 2011, 13:33Snabblänken slits ihop med kedjan. Byter du kedja, byt kedjelås.
Jag har aldrig hört att det varit snabblänken som brustit i en kedja med en sån. Tvärtom, hade en kedja med två snabblänkar och det var en vanlig länk som brast.
Hörde talas om nån som gjo
Snabblänken slits ihop med kedjan. Byter du kedja, byt kedjelås.
Jag har aldrig hört att det varit snabblänken som brustit i en kedja med en sån. Tvärtom, hade en kedja med två snabblänkar och det var en vanlig länk som brast.
Hörde talas om nån som gjo
Quote from Funbeat user on 26 July 2011, 13:34Ponera att en kedja + lås håller 600-700 mil så är det väl en skaplig milkostnad? Vad jag förstått (återigen inte säkert det är rätt) så kan man köra en kedja, byta, sen byta tillbaka för att sen byta till den 2:a kedjan... sen är det dags för ny kassett
Ponera att en kedja + lås håller 600-700 mil så är det väl en skaplig milkostnad? Vad jag förstått (återigen inte säkert det är rätt) så kan man köra en kedja, byta, sen byta tillbaka för att sen byta till den 2:a kedjan... sen är det dags för ny kassett
Quote from Funbeat user on 26 July 2011, 13:35snabba svar, me like! 🙂 (t+)
snabba svar, me like! 🙂 (t+)
Quote from Rasmus Olsson on 26 July 2011, 13:35Eller så har du två kedjor du alternerar mellan säg var 100 mil eller nåt. Då håller kassetten dubbelt så långt. Medans den ena rengörs och torkas och oljas in, har cykeln fått en nyrengjord.
Eller så har du två kedjor du alternerar mellan säg var 100 mil eller nåt. Då håller kassetten dubbelt så långt. Medans den ena rengörs och torkas och oljas in, har cykeln fått en nyrengjord.
Quote from Funbeat user on 26 July 2011, 13:36Linus,
Ja, så har jag förstått det. Nitarna är "slit och släng".
Jag glömmer hur det är med snabblänkarna för 10-växlade kedjor. När det gäller SRAM så är de också "slit och släng" (en gång) men det kan hända det är andra typer av "missing links".
Jag
Linus,
Ja, så har jag förstått det. Nitarna är "slit och släng".
Jag glömmer hur det är med snabblänkarna för 10-växlade kedjor. När det gäller SRAM så är de också "slit och släng" (en gång) men det kan hända det är andra typer av "missing links".
Jag
Quote from Funbeat user on 26 July 2011, 13:40"Eller så har du två kedjor du alternerar mellan säg var 100 mil eller nåt. Då håller kassetten dubbelt så långt. Medans den ena rengörs och torkas och oljas in, har cykeln fått en nyrengjord"
Jag kör på detta upplägg(t+)
"Eller så har du två kedjor du alternerar mellan säg var 100 mil eller nåt. Då håller kassetten dubbelt så långt. Medans den ena rengörs och torkas och oljas in, har cykeln fått en nyrengjord"
Jag kör på detta upplägg(t+)
Quote from Funbeat user on 26 July 2011, 13:44Hur ofta plockar ni isär kasetten då och rengör den ordentligt ("i burk" )?
Hur ofta plockar ni isär kasetten då och rengör den ordentligt ("i burk" )?
Quote from Rasmus Olsson on 26 July 2011, 13:45Lite som när pappa rökte pipa. Hade hade sju pipor, en för varje dag. På söndagarna tog han fram alla sju, plockade isär, rengjorde med piprensare, bytte filter/packning mellan huvud och skaft och lät de torka på elementet.
Sen hade han sju fräscha pipo
Lite som när pappa rökte pipa. Hade hade sju pipor, en för varje dag. På söndagarna tog han fram alla sju, plockade isär, rengjorde med piprensare, bytte filter/packning mellan huvud och skaft och lät de torka på elementet.
Sen hade han sju fräscha pipo
Quote from Rasmus Olsson on 26 July 2011, 13:51Linus, när den är för överjävligt skitig. Då rengör jag kedjan också och sitter å topzar övriga cykeln.
Efter varje pass rengör jag kedjan med en handduk. Håller runt och vevar. Sen oljar in, låter det dra och torkar av överflödig olja med handduk.
Ta i
Linus, när den är för överjävligt skitig. Då rengör jag kedjan också och sitter å topzar övriga cykeln.
Efter varje pass rengör jag kedjan med en handduk. Håller runt och vevar. Sen oljar in, låter det dra och torkar av överflödig olja med handduk.
Ta i