Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nu är jag motionär och satsar inte mot någon IM eller nått sånt men tränar på mot halvmara och cyklingen har gjort underverk för min uthållighet: att cykla 3-4 timmar sätter löpning i cirkus 2 h i ett helt annat perspektiv...

Ja, cykla är aldrig fel, även fast det går långsamt. I långa loppet får du bättre kondition.
Sedan går det ju utmärkt att ta en omväg när man ska hem....

Jag och min ena brorsa har sneglat på det men skulle vi ställa upp så får nog vår mor hjärtattack. Föräldrarna tycker redan att IM är vansinnigt. Näe, nya mål är uppsatta men de är lite hemliga just nu. (H)

Cykling och andra träningsformer kan förbättra din kondition. Men för att bli bra på löpning så är det löpning du i förstahand ska träna. Kondition är grenspecifikt. Konditionen från din cykelträning kan inte direkt föras över till din löpkondition, men ä

Håller inte riktigt med där. Kondition är inte helt grenspecifik eftersom det finns en grundkondition som är allmän - bygga upp hjärtats kapacitet och syreupptagning.

Men ska man bli bra på att springa måste man naturligtvis träna löpning.

Självklart skall man träna löpning om man vill bli bra på löpning! Det är bara det att det är alldeles för enkelt att köra sönder sig om man kör för mycket. Där kommer cykling in. Lägg till simning också och kör triathlon: det är skitskoj! 🙂

Ja, ungefär vad jag skrev. Vilken nivå man tränar i är nog avgörande när det kommer till hur hög grad av konditionen från en gren kan föras till en annan: en nybörjare drar antagligen nytta av all form av träning, medan veteraner inte påverkas lika synbar

Ja för hållbarheten av kroppen är det nästan nödvändigt...bestämde mig tidigt för att variera min träning mkt just för att undvika specifika slitageskador med för ensidig träning..men sen är det ju KUL att både cykla, simma, springa, träna lite styrka ibl

Att cykla till jobbet är inte träning! Om man inte siktar på just det att bli bra på att cykla till jobbet. Det delas liksom inte ut medaljer för det.. Cykel är något man måste nöta längre tid för att bli bra på. Tvärtom kan det motverka om man dels träna

att cykla till jobbet är inte träning för dig. men kanske för någon annan.
man bestämmer liksom sådant själv