Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDöden för gemensam cykelträning? …
You need to log in to create posts and topics.

När jag kör om en annan cyklist så ligger jag ofta nära men å andra sidan har jag upplevt att mottrafikanter gör det också när de kör om mig. Min lekkamrat vet i alla om att jag är på väg. Det är sällan någon mottrafikant som har informerat mig innan omkö

Som jag förstod detta så är det cyklister som ligger bakom varandra på rulle som gör lagbrott. Dvs man ligger för nära fordonet framför (ja cykel klassas som fordon).

Just denna olycka var inte i stan utan den likt de flesta olyckor som sker när det gäll

Undrar just hur det är med killen som körde in i en bil på Yngaren runt den 26:e....

Han är allvarligt skadad enligt tidningarna, fick sladd och kom över på fel sida av vägen enligt samma tidning.

Trafikförordning 3 kap. 2 §
"Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar"

klippt: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Lagtext handlar väldigt mycket om tolkn

Ja, och det gäller också vid varje "olycka" med någon mottrafikant, oavsett hur "chockade" dom är.
Tyvärr så döms för få för vållande till, kroppsskada eller annans död.

Men herregud vad cyklister är känsliga själar! Det är INTE förbjudet att ligga på rulle, däremot ska man kunna stanna utan risk för påkörning precis som det beskrivs ovan i trafikförordning 3 kap. 2 §

Ja, och trovärdigheten hos mottrafikanten kan alltid ifrågasättas.

Det enda positiva är att det går på Isakssons försäkring.

Hoppas att han inte har samma försäkringsbolag som jag, då...

Han har säkert Agria.