Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDags att ta debatten?
You need to log in to create posts and topics.

"Vi ska kanske sätta ihop en liten boschyr om 8 sidor som en programförklaring: hur vill vi ha det på vägarna. Sedan få andra reagera."

Eller kanske man skulle sätta ihop en enkel dubbelsidig A4 som man kan lägga i fikarummet på sin arbetsplats där det f

Jag blir inte riktigt klok på hur ni kör i stan om ni befinner er på gatan och det är 30-40-50vägar?
Ligger ni längst ute till höger i filen så "alla" ska om eller ligger ni mitt i filen så ni syns o flyter med trafiken?

För mig personligen beror det på situationen. Håller jag samma fart som övrig trafik kliver jag ut för att inte få någon som lägger sig utanpå. De har en kraftig tendens att glömma bort att de stoppade en cyklist i döda vinkeln vilket lätt leder till farl

Ja jag tycker det är en lite konstig uppfattning om "brukscykling" också. Det finns många som brukscyklar betydligt längre sträckor än de där fem kilometerna som någon ska ha räknat fram. På olika sorters cyklar, i mer eller mindre anpassade kläder. & det

Lingling, läste för nåt år sen nån undersökning. Det var mest medelklass (om vi nu ska prata klasser), eller de med lön över medelinkomst som cyklade. De med lön under medelinkomst körde bil.

Så det är lite klasstatus att cykla.

Kineserna har ju förstått det där med bilen som statusmarkör. Istället för att proaktivt förhindra en trafik- och miljökollaps genom att stödja den befintliga cykelkulturen har man jobbat för att få bort cyklarna då de ses som en symbol för det fattiga...

Jag skulle tro att låginkomsttagarna cyklar mindre för att de inte är lika hälso- och modemedvetna. Förhoppningsvis kommer cyklandet att sprida sig.

Eller är det helt enkelt så att man blir mer skärpt och energisk av att cykla och därmed så småningom tjä

Ja, det är nog snarare tvärtom fortfarande, att det är en viss status att ha bil. Men det är ofta viktigare med sådana statusmarkeringar för de som knappt har råd med dem.

Att de med högre inkomster använder cykel mer beror kanske snarare på att de bor mer centralt, eller närmare jobbet, eftersom de har ekonomiska resurser att skaffa bostad med fördelaktigare läge. Tror jag.

Jupp.