Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Kanske en liten korkad fråga men hur definierar ni jogga och springa/löpträna? Det är ju samma sak men ändå inte.

Jogga låter i mina öron mer som en mysrunda när man tar det lite piano och springa/löpträna låter både snabbare och mer fokuserat.

För mig går gränsen för löpning vid < 5min/km, långsammare är det jogging 😉
Högst inviduellt är det ju, bror min kallar det löpning om det är < 4min/km 😉

Har läst någonstans att jogging ägnar man sig åt om tempot är långsammare än 6 min/km, är tempot snabbare så löper (låter knasigt!!) man. Och där drar jag min egna personliga gräns mellan löpning och jogging. 🙂

Här kan du läsa om den rosa plyschdressen:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=109350

Hahaha! Rosa alltså... Jag bär gärna rosa när jag springer, dock inte plysch. Kanske borde prova orange istället så det går lite snabbare! 😀

Men å andra sidan så definierar jag mig inte som en löpare alls. Springer hellre än bra, och har aldrig sprungit

För min del handlar det om ansträngning. Kanske någon procent av maxpuls eller liknande är bättre för en definition?

Intressant...! Jag är iof lite inne på Erik W´s definition med ansträngning. Jag vet med mig att jag inte är en snabb joggare/löpare och vi har väl alla läst tråden av vad som är snabbt och vad som är långsamt så det kan vi lämna därhän...

Men jag spring

Jogging är allt under gångfart.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför den här frågan kommer upp hela tiden. Varför måste vi definiera jogga/löpa?

I mitt SportTracksprogram så går gränsen vid 6:20 tempo.

Visar man passet på tempodiagram så är är det avdelat vid 6:20 och zonen ovanför är markerad som "Jogging" och under "Running".

(Själv tycker jag att frågan kvalar in i "Hur långt är ett snöre?"