Quote from Funbeat user on 30 April 2010, 21:41Jag tror det kvittar om du andas ut genom näsa eller mun. Gör det som du känner dig bekväm med. Själv låter jag det "sippra" ut luft genom näsan hela tiden jag är under vattnet, så jag är typ tom när jag kommer upp och ska andas in. Funkar bra för mig i a
Jag tror det kvittar om du andas ut genom näsa eller mun. Gör det som du känner dig bekväm med. Själv låter jag det "sippra" ut luft genom näsan hela tiden jag är under vattnet, så jag är typ tom när jag kommer upp och ska andas in. Funkar bra för mig i a
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 11:53Olander har något liknande.
http://www.fenvalter.se/produkter.php?category=23
Olander har något liknande.
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 14:37Så här skulle du kunna göra: Fyll lungorna via munnen och andas ut genom näsan under vattnet. Andas hellre ut kontinuerligt och pressa ut det sista innan du vrider huvudet åt sidan för att andas.
Så här skulle du kunna göra: Fyll lungorna via munnen och andas ut genom näsan under vattnet. Andas hellre ut kontinuerligt och pressa ut det sista innan du vrider huvudet åt sidan för att andas.
Quote from Funbeat user on 2 May 2010, 17:53Utandning med näsan, munnen eller både och är en smaksak 🙂
Utandning med näsan, munnen eller både och är en smaksak 🙂
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 07:51Jag tror att nybörjares problem med andning i första hand handlar om problem med balansen. Balansproblemen gör att man "sparkar" och "vevar" mer än vad man behöver, förbrukar mer syre än nödvändigt och blir stressad i både in och utandning. Problemen med
Jag tror att nybörjares problem med andning i första hand handlar om problem med balansen. Balansproblemen gör att man "sparkar" och "vevar" mer än vad man behöver, förbrukar mer syre än nödvändigt och blir stressad i både in och utandning. Problemen med
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 19:23Sist jag simmade fick jag lite ont i öronen och jag tror att det var pga jag andades ut med munnen och bubblorna bubblade rakt i öronen.
Har inga öronproppar, tänkte testa vanliga proppar idag... Eller kanske andas ut med näsan?
Sist jag simmade fick jag lite ont i öronen och jag tror att det var pga jag andades ut med munnen och bubblorna bubblade rakt i öronen.
Har inga öronproppar, tänkte testa vanliga proppar idag... Eller kanske andas ut med näsan?
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 16:06Intressant diskussion gällande andning.
Personligen är jag lite emot detta snack om att andas ojämnt (tretakt, femtakt osv). Självklart ser frisimmet bättre ut då du andas ojämnt, jämfört mot när du andas jämnt (två, fyrtakt…osv). Detta pga att det kan
Intressant diskussion gällande andning.
Personligen är jag lite emot detta snack om att andas ojämnt (tretakt, femtakt osv). Självklart ser frisimmet bättre ut då du andas ojämnt, jämfört mot när du andas jämnt (två, fyrtakt…osv). Detta pga att det kan
Quote from Elias Engqvist on 20 July 2010, 16:22Fast mja, ofta (oftast) är det just andningen som gör att man spänner sig, bromsar med huvudet, lyfter upp huvudet för mycket osv. För att träna bort dom nybörjarfelen måste man ju andas utan snorkel.
Fast mja, ofta (oftast) är det just andningen som gör att man spänner sig, bromsar med huvudet, lyfter upp huvudet för mycket osv. För att träna bort dom nybörjarfelen måste man ju andas utan snorkel.
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 18:344-takt i open water gör att jag simmar runt i en stor ring 🙂
Med 3-takt går det något rakare
4-takt i open water gör att jag simmar runt i en stor ring 🙂
Med 3-takt går det något rakare
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 16:14Simmar man snett så får man helt enkelt kika upp lite oftare och korrigera.
Tar verken tid eller kraft.
Blandar min andning hejvilt, 2-3-4-5takt, kikar upp innan vartannat andetag ungefär så brukar en ev korrigering bli minimal om det skulle vara nödvändi
Simmar man snett så får man helt enkelt kika upp lite oftare och korrigera.
Tar verken tid eller kraft.
Blandar min andning hejvilt, 2-3-4-5takt, kikar upp innan vartannat andetag ungefär så brukar en ev korrigering bli minimal om det skulle vara nödvändi