Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 10:59Det är helt en vanesak. Kanske kan du ha näsklämma när du simmar men också ha övningar för att bli mer bekväm med vattnet. När jag höll på med fridykning i tonåren simmade vi längder ibland med snorkel i munnen men cyklopet i pannan. Det är en speciell kä
Det är helt en vanesak. Kanske kan du ha näsklämma när du simmar men också ha övningar för att bli mer bekväm med vattnet. När jag höll på med fridykning i tonåren simmade vi längder ibland med snorkel i munnen men cyklopet i pannan. Det är en speciell kä
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 11:02Jag får problem med vatten i näsan i öppet vatten. Inomhus är det inga problem då man inte behöver titta framåt på samma vis. Har skämts lite över näsklämman, men sen såg jag en tjej som gjorde Kalmar Iron Man och var en av de första som kom upp ur vattne
Jag får problem med vatten i näsan i öppet vatten. Inomhus är det inga problem då man inte behöver titta framåt på samma vis. Har skämts lite över näsklämman, men sen såg jag en tjej som gjorde Kalmar Iron Man och var en av de första som kom upp ur vattne
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 11:21Att ha problem med vatten i nästan utomhus är en vanesak. Det går att träna bort. Jag tycker det känns konstigt och tappar fokus med klämma medan andra gillar det. Inget att skämmas över att ha näsklämma.
Att ha problem med vatten i nästan utomhus är en vanesak. Det går att träna bort. Jag tycker det känns konstigt och tappar fokus med klämma medan andra gillar det. Inget att skämmas över att ha näsklämma.
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 11:58Guuuh så mycket tips och jag ska verkligen ta åt mig av dessa. Tänkte börja simma en gång i veckan för att öka till 2 ggr i veckan under vintern. Mitt stora stoooora problem är att jag kan inte andas. Ska definitivt testa med dolme. Låter ju som en vettig
Guuuh så mycket tips och jag ska verkligen ta åt mig av dessa. Tänkte börja simma en gång i veckan för att öka till 2 ggr i veckan under vintern. Mitt stora stoooora problem är att jag kan inte andas. Ska definitivt testa med dolme. Låter ju som en vettig
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 12:38-
-
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 12:45Näsklämman är guld värd om man har känsliga slemhinnor och lätt drar på sig infektioner! Bassängvatten är ganska äckligt trots allt klor, och sjöar är ju inte jättenajs de heller.
Näsklämman är guld värd om man har känsliga slemhinnor och lätt drar på sig infektioner! Bassängvatten är ganska äckligt trots allt klor, och sjöar är ju inte jättenajs de heller.
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 12:53"Jag har provat både 2-takt och 3-takt men efter typ 50m så är luften slut. Ökar jag tempot så får jag bättre vattenläge och fart men å andra sidan ännu mindre tid till att andas och jag storknar ännu fortare"
Fortsätt simma i ett högre tempo med 3-takt.
"Jag har provat både 2-takt och 3-takt men efter typ 50m så är luften slut. Ökar jag tempot så får jag bättre vattenläge och fart men å andra sidan ännu mindre tid till att andas och jag storknar ännu fortare"
Fortsätt simma i ett högre tempo med 3-takt.
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 13:43Ice Man:
Känner igen mig i din frustration, men jag skulle tro att det sitter en mental spärr i huvudet så som det gjorde för mig.Kör som Niclas säger och försök att hitta ett inre lugn även om det är svårt när man tycker att luften tar slut.
Det finns
Ice Man:
Känner igen mig i din frustration, men jag skulle tro att det sitter en mental spärr i huvudet så som det gjorde för mig.
Kör som Niclas säger och försök att hitta ett inre lugn även om det är svårt när man tycker att luften tar slut.
Det finns
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 13:47Tja, oftast blir det att jag nöter 50:or i lugnt tempo eftersom jag inte orkar crawla längre. Tempot är kring minuten per 50:a. Varvar med ryggsim och bröstsim också och då kör jag ibland 50:or och 100 eller 200 också ibland.
Tja, oftast blir det att jag nöter 50:or i lugnt tempo eftersom jag inte orkar crawla längre. Tempot är kring minuten per 50:a. Varvar med ryggsim och bröstsim också och då kör jag ibland 50:or och 100 eller 200 också ibland.
Quote from Funbeat user on 2 September 2011, 13:55Börja med att öka tempot, korta ner till att köra sträckor runt 25-100 meter.
Börja med att öka tempot, korta ner till att köra sträckor runt 25-100 meter.