Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningDen ständiga frågan....i crawl
You need to log in to create posts and topics.

Ice Man, här är läsförslag där du kanske kan hitta tips för att få ordning på andningen
http://www.beginnertriathlete.com/cms/article-detail.asp?articleid=2318

Nellie, tvåtakt innebär att du andas på varannat simtag, d.v.s alltid på samma sida. Andas du t.ex. tre- eller femtakt blir andningen varannan gång på respektive sida (d.v.s. vart tredje eller femte armtag).

Jag var länge en två-/fyrataktare på högersida

Ja det verkar finnas flera olika "skolor" inom det här. Vissa säger att man skall blåsa ut luft under vattnet hela tiden och andra säger att man skall hålla andan. En del förordar 2-takt medan andra säger att man direkt bör lära sig 3-takt. Vissa säger at

Så här gjorde jag när jag "lärde" mig simma för två år sedan. Gör nu 1500 m på ca 27 minuter.

1. Skit i andningen och fokusera på teknik. Kör bara korta 25:or. Ta hjälp av tränare vid minst två tillfällen. Räkna armtag, hitta vattenläget, känn drivet.

2

Jag har ett tag nu andats "2-3 takt", alltså att jag andas 2ggr på höger sida, sedan 2ggr på vänster osv. Jag provade nu att istället andas 2-takt hela tiden och byta andningssida efter varje längd, kändes bekvämare och paniken efter syre minskades. Dock

Låter ju sjukt avancerat det här med andning, något som man annars tar förgivet i livet 😉

Jag har faktiskt en kollega som ska lära mig lite. Tror faktiskt att jag ska köra eller börja på 3-takt. Om jag nu lyckas.

Simningen ska bli en del av min vinter

Mattias, jag är beredd att instämma i din lista, ungefär så har jag också gått till väga efter att hållit på ca 2 år.
Kan tillägga att när man väl andas så skall det gå så sakta att man kan ta ett lugnt andetag men ändå tillräckligt snabbt utan att tappa

"när man väl andas så skall det gå så sakta att man kan ta ett lugnt andetag men ändå tillräckligt snabbt utan att tappa rytmen"

Det är just detta jag tycker är så svårt att få till. När jag cyklar eller springer är jag van att hela tiden andas långa dju

Vet inte om det föreslagits, men något man kan prova är att simma med en (ordentlig) dolme. Då kan man i princip vila de syrekrävande benmusklerna och andas mer bekvämt.

Med dolme kan iofs balansen bli lite annorlunda i början, så den kan kräva lite övni

jag har 2-takt i bassäng och i OW. fråga alla jag simma med och de skulle svara att jag simma rakare än de flesta.

nykel är en bra armtag och att man titta framåt.

vill man testa din "sim" balans. i en tom bana på bassäng flytta ovan på den svarta lin